013 GENOMINEERD VOOR DRIE IJZEREN PODIUM DIEREN

Nadat 013 Poppodium samen met MOJO in 2017 nog een IJzeren Podiumdier won voor het hiphopfestival WOO HAH!, is het Tilburgse poppodium dit jaar genomineerd in drie van de vijf categorieën. Roadburn Festival is genomineerd als Beste Festival, Frens Frijns als Beste Directeur en Joost van Abeelen als Beste Marketeer. De IJzeren Podiumdieren worden elk jaar uitgereikt door de Vereniging Nederlandse Poppodia & -Festivals (VNPF) op Eurosonic/Noorderslag. 

Genomineerd voor Beste Festival: Roadburn Festival
Roadburn is het wereldwijd toonaangevende festival voor de liefhebbers van (donkere) psychedelica, avant-garde metal en andere linksdraaiende muziekstromingen die de grenzen van de term ‘heavy’ opzoeken. In 2018 heeft Roadburn een verdiepingsslag gemaakt op artistiek en logistiek niveau. Uniek voor een muziekfestival, en nog bijzonderder voor een festival als Roadburn, waren de eerste compositieopdrachten die in 2018 uitgezet werden. Een groot succes wat in 2019 een gevolg gaat krijgen. Een ander voorbeeld van de inhoudelijke ontwikkeling in 2018 was het project ‘San Diego Take Over’, waarbij de hele San Diego scene, met o.a. Earthless, Harsh Toke en Joy, op één festival samengebracht werd voor meerdere collectieve optredens en jams. Een wereldwijde primeur. Logistiek en facilitair versterkte Roadburn zich in 2018 door een uitbreiding naar de Spoorzone van Tilburg. Dat al die verbeteringen goed uitpakten was niet alleen te zien aan de lovende recensies in de pers (o.a. 5 sterren recensies in De Volkskrant en NRC), maar ook aan het vertrouwen van de fans: Roadburn 2018 was helemaal uitverkocht.


Genomineerd voor Beste Directeur: Frens Frijns (013 Poppodium)Frens Frijns is sinds 2012 directeur-bestuurder van 013 Poppodium en daarmee tevens eindverantwoordelijk voor de festivals WOO HAH! en Roadburn. Anno 2018 is 013 een niet meer weg te denken speler in Tilburg, Brabant en ver daarbuiten. Frens’ visie en aanpak van de afgelopen 6 jaar liggen hieraan ten grondslag. Hij leidde 013 naar een nieuwe fase met een ingrijpende verbouwing, waarbij o.a. een grote zaal van 3.000 bezoekers gerealiseerd werd. Dit leidde tot een bezoekersrecord van 310.000 in 2017. Onder zijn leiding en in samenwerking met MOJO werd in slechts 5 jaar het hiphop festival WOO HAH! van de grond af aan opgebouwd tot wat het nu is: een onder zowel publiek als artiesten internationaal vermaard hiphop festival, met 32.500 bezoekers en een programmering van 3 dagen, één van de grootste van Europa. In 2018 realiseerde Frens in samenwerking met Roadburn’s Walter Hoeijmakers de eerste fase in de transitie van Roadburn Festival naar een next level, met specifiek voor Roadburn ontwikkelde artistiek-inhoudelijke content en facilitaire en logistieke versterking van het festival en daarmee in een verdere optimalisatie van de publieksbeleving.

 
Genomineerd voor beste marketeer: Joost van Abeelen (WOO HAH!)
Het is een succesverhaal van 5 jaar, waar Joost vanaf het begin bij betrokken is geweest: vanaf 2014 is WOO HAH! ieder jaar verdubbeld of verdriedubbeld in bezoekersomvang, met 2018 als grootste stap: een succesvolle transitie naar het nieuwe evenemententerrein bij Beekse Bergen én om de uitverkochte editie van 2017 – 2 dagen x 15.000 bezoekers – te overtreffen naar 2,5 dag x 32.500 bezoekers. Ga er maar aan staan. Joost’s bijdrage hieraan was van onschatbare waarde. Voor de 5e editie van WOO HAH! zijn een compleet nieuwe visuele identiteit, een sterke storyline en nieuwe website ontwikkeld, die aan de eisen van deze tijd voldoen. Door een combinatie van betrokkenheid en inlevingsvermogen, weet Joost de doelgroep via state-of-the-art sociale media campagnes in de lange aanloop naar het festival bij zich te houden en het enthousiasme te laten pieken tijdens het festival zelf en daarna. 

De IJzeren Podiumdieren worden op zaterdag 19 januari 2019 uitgereikt tijdens Eurosonic/Noorderslag. 

Redactie WijZijnTilburg

Wij Zijn Tilburg is een nieuw stadsplatform dat door liefhebbers van Tilburg wordt bijgehouden. Onze liefde voor stad uit zich in de vorm van de laatste nieuwtjes, eigen geproduceerde videoprogramma’s, interviews met ondernemers, blogs, routes en nog veel meer.