To the Max: verkeershufters op de Cityring

To the Max: verkeershufters op de Cityring

Ik viel laatst toch weer even keihard van mijn spreekwoordelijke stoel toen ik las van het voorstel van Groenlinks om de 2 rijbanen van de Cityring op een aantal punten te versmallen vanwege het Max Verstappen rijgedrag van een aantal verkeershufters ter plaatse. De wereld draait door in de meest figuurlijke zin; de rollen worden omgedraaid. Een aantal opgefokte ventjes (op de een of andere manier zie ik toch niet zo gauw de Maxime Verstappens daar rondracen) speelt daar met hun eigen leven (top!), maar ook met dat van ons en onze kinderen (minder!) en in plaats van dat geteisem keihard aan te pakken, wordt heel Tilburg en alles wat er op bezoek komt gestraft en de doorgang bijna letterlijk versperd.

Die op zich mooie Cityring (het is nog steeds wennen aan die ‘one direction’) zorgt voor een prima doorstroming en ontsluiting van de stad, maar wordt met deze ‘proef’ op een aantal plaatsen gehalveerd en verminkt. Het is net als met die voetbalhooligans die alleen naar het stadion komen om te rotzooien, te zuipen, te vechten en te vernielen. Het zijn er maar heel weinig, maar ze gijzelen al die tienduizenden die komen om van het voetbal te genieten (of er om te janken). Door dat handjevol tuig mag niemand meer iets meenemen een stadion in, wordt iedereen gefouilleerd, durven ouders hun kinderen niet meer mee te nemen en …nou ja, vul zelf maar aan.

Zo wordt de overgrote meerderheid van de verkeersdeelnemers ook gegijzeld door die paar idioten. Daar is vaak drank bij in het spel, maar veel verkeershufters slikken en spuiten zich blijkbaar naar een wereld waarin alleen zijzelf de dienst uitmaken (#onlyme). Vaak staan ze blijkbaar stijf van de speed, xtc en andere rotzooi (daar helpt geen blaastest aan). Bij het minsterie van dienst vinden ze dat er niet genoeg aanleiding is voor het plaatsen van flitspalen, ondanks de dodelijke slachtoffers van dit verkeersgeweld. Ik zou die verantwoordelijken even laten aanschuiven bij de begrafenis van de al gevallen slachtoffers. Misschien helpt dat.

Ik ben zelf ooit op een paar kilometer te hard betrapt langs de oude weg naar Loon op Zand door een agent achter een boom (!) met een lasergun. Die moderne struikrover had wel gelijk over die paar kilometer, maar dat staat werkelijk in geen verhouding tot waar we hier over hebben. Zet een aantal agenten een paar weken op de terrasjes langs de ring richting Tilburgse Schouwburg, met een lekker kopje koffie en een lasergun, desnoods onder het motto “Hard rijden, laser op!” en je moet eens kijken hoe gauw het klaar is.

Het idee voor een ringversmalling is toch op zijn minst het gevolg van een evenredige bewustzijnsvernauwing; de gewone automobilist is het kind van de rekening en die ééncellige eikels scheuren alsnog gierend van het lachen door de stad. Meneer Mario van Groenlinks, geef geen groen licht aan dit gedrag en kom met voorstellen waarbij de (stads)vervuiler betaalt en niet die grote goedwillende meerderheid. De vervuiler betaalt, zeker in de schôônste stad van het land.

Argus

Mijn naam is René van Daelen. Ik ben na mijn docentenopleiding Engels en Nederlands in 1979 begonnen als (leerling-) journalist bij het Brabants Dagblad in Den Bosch. Inmiddels is het al weer 32 jaar geleden dat ik met beschuit met muisjes voor onze tweede dochter een middelbare school in Tilburg binnenstapte. Daar ben ik ook nooit meer weg gegaan en ik volg met Argusogen wat er in de wereld, in ons landje en in het bijzonder in Tilburg gebeurt. Afgezien van enkele publicaties links en rechts is de schrijver in mij altijd op een laag pitje in leven gebleven. Helaas voor veel mensen heb ik ook altijd wel een mening over alles wat ik zie en hoor en die ga ik op deze plek verwoorden onder de vlag van Argus, mijn mythologische voorganger met honderd ogen, waarvan er nooit meer dan twee tegelijk dicht waren.

X