TIPS: GEZOND KOKEN NA HET WERK

photo-1512621776951-a57141f2eefd (1)
Het avondeten is over het algemeen de belangrijkste maaltijd die de mens nuttigt op een dag. Dit komt doordat het avondeten vaak de maaltijd is die het meeste bijdraagt aan de dagelijks binnengekregen voeding. Met deze hoeveelheid voeding gaan uiteraard ook een hele hoop voedingsstoffen gepaard. Het is daarin uiteraard afhankelijk van het geconsumeerde maal of deze voedingsstoffen een positieve of negatieve invloed hebben op jouw voedingspatroon. Omdat je met het avondeten zoveel voeding binnenkrijgt, is het dan ook belangrijk om zo vaak mogelijk zo gezond mogelijk te eten! In deze blog geven we je enkele tips die je kunnen helpen bij het gemakkelijker gezonder eten.

Een goede voorbereiding is het halve werk
Als mensen verklaren waarom ze niet gezond avondeten consumeren dan is een veelgehoord argument dat de voorbereiding teveel tijd kost. Deze voorbereidingstijd van het diner kan echter gemakkelijk worden verlaagd. Dit doe je bijvoorbeeld door nooit voor één dag te koken; en al helemaal niet als je een gezonde maaltijd bereid. Als je bijvoorbeeld op dinsdag een gezond gerecht bereid, dan kun je deze zo op de donderdag of de vrijdag nog een keer eten. Zo verkort je niet direct de kooktijd die je op dinsdag kwijt bent, maar halveer je wel het totaal van tijd dat je kwijt bent aan koken die week. Probeer dit wel altijd te beperken tot het koken voor twee dagen. Als je hetzelfde gerecht drie keer in één week tijd eet, dan wordt het weer extreem moeilijk om gevarieerd genoeg te eten. Wanneer je dus vanavond in de supermarkt jezelf de vraag stelt: “Wat eten we vandaag”, dan kun je deze vraag beter veranderen in “Wat eten we vandaag en over 2 à 3 dagen opnieuw”.

Het nut van gezond eten meer waarderen
Het probleem van gezond eten is dat veel mensen het belang hier pas van inzien als ze al te lang ongezond hebben gegeten. Het te lang ongezond eten kan echter verstrekkende gevolgen hebben. Dit kan zich namelijk uiten in een tekort aan specifieke voedingsstof of bijvoorbeeld overgewicht. Dit zijn natuurlijk situaties die je zo veel mogelijk moet proberen te voorkomen. Dit kun je voorkomen door consistent gezond te eten. Als je consistent gezond eet, dan minimaliseer je daarmee ook het risico op overgewicht en daarnaast de kans op tekorten.

Gezond koken minder saai maken
De gehele week gezond eten kan worden ervaren als saai. Dit hoeft echter zeker niet het geval te zijn! Gezond eten wordt inderdaad snel saai als je slechts kennis hebt van enkele gezonde recepten. Je bent dan erg beperkt in de mate van variatie die je kunt aanbrengen in je gezonde gerechten. Dit probleem is echter gemakkelijk te elimineren als je bereid bent om je eigen kookkunsten te ontwikkelen. De gemakkelijkste manier om het aantal bekende gezonde gerechten uit te breiden is door het leren koken uit andere keukens. De verschillende internationale keukens kennen allen de eigen gezonde gerechten. Als je bijvoorbeeld uit 7 verschillende keukens een gezond gerecht kent, dan kun je iedere dag van de week gezond eten zonder een dag uit dezelfde keuken te hoeven koken. Zo wordt het gezonde eten juist enorm gevarieerd en alles behalve saai! Zo kun je bijvoorbeeld op de maandag een voedzame en gezonde stamppot eten uit de Hollandse keuken. Op de dinsdag een gezonde roti uit de Surinaamse keuken en op de woensdag een gezonde pasta uit de Italiaanse; en ga zo maar door!

Redactie WijZijnTilburg

Wij Zijn Tilburg is een nieuw stadsplatform dat door liefhebbers van Tilburg wordt bijgehouden. Onze liefde voor stad uit zich in de vorm van de laatste nieuwtjes, eigen geproduceerde videoprogramma’s, interviews met ondernemers, blogs, routes en nog veel meer.