WINKELEN VAN DE TOEKOMST IN NIEUW WARENHUIS AAN DE MAGAZIJNSTRAAT

WINKELEN VAN DE TOEKOMST IN NIEUW WARENHUIS AAN DE MAGAZIJNSTRAAT

De wereld van de retail wordt met de dag complexer. Iedere winkelier in het mkb is belangrijk als het gaat om het brengen van sfeer in winkelstraten en winkelgebieden. De grote jongens, zoals Hudson’s Bay en Primark, zijn echter bepalend voor de stadskern en haar looproutes. Het is niet voor niets dat er plannen liggen om de Pieter Vreedestraat deels af te sluiten voor openbaar verkeer. ,,Hudson’s Bay wil daarmee al het wandelverkeer langs hun warenhuis leiden. Dat is de wet van de grote cijfers, dat is de wereld waarin we leven.”, pleit Jerry Opier, eigenaar van Bank15. Maar de kleine ondernemers krijgen vanaf vrijdag hun eigen warenhuis in Tilburg waarmee ze samen sterker staan. ,,We gaan met Bank15 in de Magazijnstraat de Kweektuin Retail Expo openen waar we nieuwe trends, theorieën en modellen in de retail gaan uitproberen.”

Alle kleinere modezaken verdwijnen!
De expo kon niet op een beter moment openen. Het gaat namelijk niet heel erg lekker met de kleine ondernemers in onze stad. Recent is bekend gemaakt dat naast Burley, Contessa en Gimbrere ook modezaak Comme Ça de deuren moet sluiten. ,,De stad telt straks alleen nog maar ketens en filiaalbedrijven.” aldus Maks Langenberg, eigenaar van Comme Ça, in een interview met het Brabants Dagblad. Dat wil Opier dus vermijden: ,,Zo’n scenario is schrijnend voor de sociale veiligheid, we willen bij de Kweektuin Retail Expo juist voorkomen dat de grote jongens het stadsbeeld bepalen en de kleine ondernemers beperken.”

Warenhuis met STUEN, Atilla, Cheaque.. 
De expo is een experiment dat een maand gaat duren. ,,De wereld van de retail is een noot om te kraken. De winkelstraten veranderen en als winkelier is het verstandig om je te verdiepen in de nieuwe economie.” Daarom gaat Bank15 samen met o.a. STUENAtilla en Cheaque iets nieuws proberen. ,,We openen ons eigen warenhuis waarin we nieuwe collecties, moderne technologieën en nieuwe retail modellen exposeren en die tegelijkertijd testen. Want waarom zou je als retailer eigenlijk maar één centrale winkel hebben en geen andere locatie waar mensen jouw producten en diensten kunnen bezichtigen en uitproberen? En hoe zit het met circulariteit in de retail?” 

Gewoon doen!
Jerry en zijn team proberen de Kweektuin Retail Expo zo samen te stellen dat het voor iedereen toegankelijk is. Hoe kunnen we nieuwe dingen combineren om, niet zozeer een nieuwe retail, maar om een toegankelijke stad te kunnen maken voor talenten, jong ondernemers, creatieven en consumenten? ,,Knappe koppen genoeg die allerlei visies hebben over de toekomst van retail, maar volgens mij is het gewoon een kwestie van doen. Laten zien dat je zonder subsidie en zonder investeerders met een groep mensen gewoon iets kan bewerkstelligen. Zonder allerlei rapporten te maken en trendresearch te doen, gewoon gelijk alles in praktijk brengen.”

Kweektuin Retail Expo

,,We willen inspireren.’’ Wat staat nou centraal voor de consument van de toekomst? Kleine ondernemers bieden miljoenen mensen shop-plezier en een unieke, persoonlijke ervaring die je online en in grote ketens vaak mist. Dat mag niet verdwijnen uit het stadsbeeld. De Kweektuin Retail Expo opent vandaag haar deuren. ,,Kom gerust langs! Bavaria zorgt voor het bier, onze koffieman deelt koffie uit.” Wij zeggen: vrijmibo bij de Kweektuin Retail Expo! 

Lonneke

Lonneke (28) is geboren en getogen in Broekhoven. Opgegroeid in een buurt waar mensen bij de geringste zonnestraal hun plastic tuinmeubelen op de stoep zetten, en waar de Brabantse gezelligheid en worstenbroodjes nooit ver te zoeken zijn. Voor haar studie heeft ze een aantal jaar in Nijmegen gewoond, toch kon ze Tilburg niet vergeten. Nu woont de cultuurwetenschapper en barvrouw extraordinair weer in haar oude vertrouwde stad en zal ze voor Wij Zijn Tilburg over de vele ontwikkelingen in het bruisende Tilburgse horeca- en cultuurlandschap bloggen.

X