“IEDER KLEDINGSTUK VERWIJST NAAR EEN GERECHT” STUEN KOMT MET KLEDINGLIJN OVER DE HOUTLOODS

STUENxHOUTLOODS_EVENT_103
STUEN en De Houtloods slaan hun handen in één. Afgelopen vrijdag 6 maart werd de herenkleding winkel omgetoverd tot "restaurant". De houtloods verzorgde het eten en bij elke gang werd een kleding item gepresenteerd. De nieuwe lijn van STUEN en De Houtloods is ontworpen door Milan van Belle.

Een foto-afdruk van de doorsnede van een aardpeer met daaroverheen de scheikundige formule van het chemische proces dat optreedt als je moet huilen door de geur van ui, tijdens het bereiden van het desbetreffende gerecht. En dat op een shirt. Zomaar de beschrijving van één van de nieuwe, kersverse ontwerpen van de eigen kledinglijn van STUEN. De heren Mark en Martijn van de mannenmodezaak aan de Willem II straat gooien met de ontwerpen hoge ogen bij hun bezoekers tijdens de release van nieuwe shirts en truien. Welke overigens typisch op zijn STUEN’s ging. Kosten noch moeite werden gespaard om hun winkel afgelopen vrijdag 6 maart om te toveren tot een soort van tijdelijke franchise variant van de Tilburgse Houtloods. De Houtloods verzorgde diverse gerechten en bij iedere gang werd een nieuw kleding item gepresenteerd.

Foto: Clear Fotografie, de restaurantavond in de STUEN store

De ontwerpen komen van Milan van Belle. Naast dat “van Belle” grafisch ontwerper is, is hij ook werkzaam als chefkok. De ontwerpen zijn dan ook gebaseerd op de producten die in de gerechten zaten, of de verhalen er achter, tot in de fijnste details. Tussen de gangen door vertelde de chef-kok wat er op het bord lag en daarna nam Milan het verhaal over met een stukje over zijn gedachtegang van het ontwerp.

 

Foto: Clear Fotografie, longsleeve eend.

“Emancipatie van de vrouw is gelukkig, of jammer genoeg nog steeds, een actueel thema. Over een cyanotype van voornamelijk cantharel heb ik de verhouding tussen schreeuwende mannen en alziende vrouwen vertaald in deze compositie. Eenden zijn leuke dieren.” 

De beschrijving van de longsleve, met daarop (neem ik aan) één zwijgende vrouwtjeseend en één kwakende mannetjeseend, afgedrukt op een bruine rechthoek met daarin afdrukken van paddestoelen.

Dat STEUN de samenwerking opzocht met de Tilburgse ontwerper en de Houtloods komt voor hun vaste bezoekers zeker niet als een verrassing. De mannen zijn zeer pro-tilburg en zoeken constant nieuwe samenwerkingen op. Van uitverkochte bingoshows in hun winkel, tot yardsales samen met conceptstore TIEN tot evenementen samen met Bank15. “Tilburg heeft geen concurrenten. We moeten samenwerken om bezoekers van buiten Tilburg naar de stad te halen. We zijn inmiddels finalist in de wedstrijd om de titel Binnenstad van Nederland. Dat doe je echt niet alleen, dat doe je samen!” zegt Mark trots.

Een samenwerking met de Houtloods was voor hem een logische keuze, “Zij staan ook echt voor kwaliteit, net als wij. Daarnaast is Sander, de eigenaar van de Houtloods, net zoals wij een jonge ondernemer. Toen we in contact kwamen met hem vertelde hij dat hij graag iets met kleding wilde doen. Dus daarna zijn we meteen om tafel gaan zitten om te kijken of we hier een tof concept uit konden laten rollen. En voila!” Op de vraag of hij zelf ook regelmatig bij de Houtloods gaat eten “Ze hebben er heerlijk eten, maar het is echt niet zo dat ik daar dagelijks een paar gangen naar binnen schuif,” hij schiet in de lach, “Als ik dat nu zou zeggen en mensen die me niet kennen zouden dat lezen, dan denken ze misschien dat ik ook maar een decadente gast ben. Maar een burger van de Cat’s back, of wat streetfood van Doloris gaat er ook goed in hoor. Ik en Martijn komen overal in Tilburg, support your locals toch!”

 

Foto: Clear Fotografie, zwezerick black shirt

Eigenlijk is onze stad een stukje merchandise rijker, maar dan niet de zoveelste variant waarbij Tilburg weer in een ander font op een shirt is geflanst. Wie een STUEN x De Houtloods item wil hebben, moet niet aarzelen. “De oplage is beperkt, we willen niet hebben dat heel Tilburg met dezelfde trui rondloopt. Dus wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Als dit op is dan, komt er misschien over een tijdje wel weer een nieuwe samenwerking …”

De collectie is vanaf nu te koop via de webshop van STUEN of in de winkel in de Willem II-Straat.

Webshop: www.stuen-store.com/STUEN.Label
Design: milanvanbelle.nl
Fotografie: clearfotografie.nl

Redactie WijZijnTilburg

Wij Zijn Tilburg is een nieuw stadsplatform dat door liefhebbers van Tilburg wordt bijgehouden. Onze liefde voor stad uit zich in de vorm van de laatste nieuwtjes, eigen geproduceerde videoprogramma’s, interviews met ondernemers, blogs, routes en nog veel meer.