Marketingtrends van 2018 in de Tilburgse praktijk

Marketingtrends van 2018 in de Tilburgse praktijk

2018 is nog maar een paar weken oud en we zijn de afgelopen maanden naast een hoop eten en drinken, ook weer overspoeld met nieuwe social media en marketingtrends voor 2018. Wij Zijn Tilburg heeft voor jullie niet alleen de trends op een rijtje gezet, maar ook nog eens beschreven hoe wij deze trends gaan toepassen het komende jaar. En er staan hele gave dingen op onze planning!

Personalisatie
Weg met al die informatie waar jij niet op zit te wachten. We willen dat jij onze content, van blogs tot vlogs, van spoken words tot “de oma’s” alleen maar ziet als jij daar ook echt op zit te wachten. Welke categorieën vind jij interessant? Dat kun je straks aangeven op de website maar ook in onze App. Daarnaast kun je je via onze App ook abonneren (gratis natuurlijk) om de tofste berichten als eerst op jouw smartphone te ontvangen.

Hieronder een voorbeeld van persoonlijke marketing toegepast door Specsavers. Zij laten een advertentie voor oordoppen zien op de Facebook tijdlijn van de doelgroep voor het Amsterdam Dance Event. Erg slim!

 

 

 

 

 

 

 

 

Video
In 2017 hebben wij ontzettend veel gave video’s geproduceerd. We gaan hier in 2018 dubbel zo hard mee door, maar we komen met veel meer! Naar verwachting zal in 2020 (dat is ál over 2 jaar) 82% van het internetverkeer via video lopen, daarbij gaat 87% van de bedrijven video inzetten in haar campagnes. We pakken er even twee belangrijke ontwikkelingen uit.

Live streaming

Wie kent hem niet, de Witte Mok van Wij Zijn Tilburg. Ook dit jaar zal onze Witte Mok iedere woensdag te zien zijn, live op Facebook. Daarnaast gaan we steeds meer gebruik maken van short-live-content. Korte en tijdelijke berichten die we zullen delen via onze social media kanalen zoals Instagram en Facebook.

Witte mok livestream

Witte mok livestream

Augmented reality

Augmented reality, wat betekent dat nou eigenlijk? Augmented reality (“toegevoegde realiteit”) is een live weergave van een omgeving, waar elementen aan worden toegevoegd door een computer. Je ziet dus nog wel de mensen en voorwerpen om je heen, maar er wordt extra informatie aan toegevoegd.

Dès nog steeds vèrrèkes laastig. Daarom hebben we met Wij Zijn Tilburg het volgende gedaan. Binnenkort gaan we met een aantal partners dit in de praktijk brengen. Afbeeldingen komen tot leven en vertellen bijvoorbeeld een verhaal over een gebied, route of een bedrijf. Zowel in video als in 3D. Binnenkort dus meer!

Hieronder een voorbeeld van augmented reality in de catalogus van Ikea. Je kunt heel gemakkelijk via je smartphone of tablet zien hoe een bepaald meubel in jouw huis staat. Er worden dus elementen aan een omgeving toegevoegd door een computer.

Location based Marketing
Wat een term weer zeg. Maar toch gaat ook dit een belangrijke rol spelen in 2018. Tijdens evenementen is het mogelijk om aangepaste content te laten zien, alleen als jij daar óók in de buurt bent. Wij zijn zelf ook bezig met dit type marketing. Voor de Tilburgse Kermis verbouwen wij onze App tot officiële Kermis App. Belangrijk aspect hierin is veiligheid in samenwerking met de Gemeente Tilburg. We houden bezoekers op de hoogte via de App als er iets belangrijks te melden is. Wanneer jij niet in Tilburg bent, hoef je deze informatie niet te ontvangen en zal je deze ook niet van ons ontvangen (dat vinden wij namelijk zelf ook irritant..)

Maar hoe zit het dan met de privacy? Eenvoudig, je moet uitdrukkelijk toestemming geven. Niemand zal zomaar jouw smartphone of laptop lokaliseren. Je kunt dus zelf bepalen of je wel of geen push berichten wilt ontvangen!

De Amerikaanse supermarktketen Whole Foods zette vorig jaar location based marketing in om potentiële klanten van concurrenten naar zich toe te trekken. Daarvoor maakte het bedrijf gebruik van mobiele advertenties via een pushbericht, waarmee alleen mensen vlakbij de winkels hun advertenties zagen. Ze richten zich ook op de locaties van concurrenten en boden extra korting aan klanten die toch bij hun langs wilden komen. Handig toch?!

Direct klantcontact
Wat wij ook belangrijk vinden is 1 op 1 contact, rechtstreeks met jou. Heb jij een vraag over Tilburg, kun je iets niet vinden op de website of heb je een vraag over Tilburg? Laat het ons binnenkort weten via een nieuwe functie op onze website; de live chat! Er zal een chatvenster verschijnen zodra je op onze website komt. Wil je dus snel iets weten? Typ je vraag dan in het chatvenster en wij zullen zo snel mogelijk reageren. Tijdens verschillende evenementen, zoals bijvoorbeeld de Tilburgse Kermis, zullen we ook aanwezig zijn en extra mankrachten inschakelen om de hele dag met jullie te kunnen chatten.

Één ding is zeker, 2018 gaat weer heel veel nieuwe ontwikkelingen met zich meebrengen. Diverse trends die we beschreven hebben zullen door elkaar gaan lopen en elkaar flink gaan versterken. Wij Zijn Tilburg probeert in te haken op al deze ontwikkelingen en probeert dit in praktijk te brengen.

Mocht jij nou tips, tricks, ideeën, vragen of opmerkingen hebben, laat het ons weten!

Redactie WijZijnTilburg

Wij Zijn Tilburg is een nieuw stadsplatform dat door liefhebbers van Tilburg wordt bijgehouden. Onze liefde voor stad uit zich in de vorm van de laatste nieuwtjes, eigen geproduceerde videoprogramma’s, interviews met ondernemers, blogs, routes en nog veel meer.

X