Meer voor mannen: Jonge ondernemers openen hippe herenkledingzaak in Tilburg

Nee, het wordt geen kopie van Reissue, Jimmy’s of Kingdom en het wordt al helemaal geen nieuwe H&M. Martijn Mutsaers en Mark Voets beginnen een compleet nieuw concept in Tilburg. Namelijk: Stuen, een hippe herenkledingzaak. Compleet in huiskamerstijl én met interieur dat ook te koop is. Kwaliteit staat bovenaan het lijstje, de gezellige sfeer staat eigenlijk net zo hoog.

In het pand waar nu nog Sourdough zit gevestigd aan de Willem II Straat 82, openen Martijn en Mark in september de winkel Stuen. Sourdough verhuist dan naar de Nieuwlandstraat. De heren krijgen in juli de sleutel, beginnen dan aan een flinke verbouwing en verwelkomen hun eerste gasten ruim twee maanden later. En ze hebben er zin in. Nou en of.

Even voorstellen
De twee creatieve breinen achter het concept van Stuen, Mark Voets (25) en Martijn Mutsaers (27), zijn twee jonge gasten uit Tilburg die elkaar vier jaar geleden hebben leren kennen op een feestje. De één richt zich op de creatieve kant, de ander op de financiële kant. Een gouden combinatie dus. Martijn heeft zes jaar bij Club de Hockey en Golfspecialist in Tilburg gewerkt en heeft daar de nodige ervaring opgedaan. Mark deed dat bij zijn eigen creatieve bedrijfje, South Cord Kings, waarbij hij samen met Bob Smolders armbanden maakt voor mannen en vrouwen.

Wat eraan vooraf ging
Mark en Martijn zijn vrienden en als vrienden praat je over dingen. Eén van die dingen was de toekomstdroom van de heren, waarin ze elkaar behoorlijk konden vinden: het starten van een winkel. “Het bleef eerst alleen bij praten, maar op een gegeven moment zijn we de plannen uit gaan werken”, vertellen ze. Zo gezegd, zo gedaan. De eerste stap werd in juni gezet met het ondernemersplan, een half jaar later zaten de mannen met hun ijzersterke concept bij de bank en in februari was het pand aan de Willem II Straat rond.

Het concept
Stuen wordt een herenkleding zaak voor mannen tussen de 25 en de 40 jaar oud waar veel diverse spullen verkocht wordt. Denk aan een T-shirt van 30 euro tot een trui van 200 euro. “We zagen een gat in de markt tussen bijvoorbeeld de Reissue en Jimmy’s Mode. Reissue is gericht op de jeugd en jongvolwassenen, Jimmy’s op mensen die wel wat geld op zak hebben. Wij willen daartussenin gaan zitten. We gaan zowel vrijetijdskleding verkopen als chique kleding”, aldus Martijn. “De complete garderobe voor de man zal bij Stuen verkrijgbaar zijn.” En daar blijft het niet bij. “We hebben gekeken naar wat mensen beweegt op dit moment. Internetverkoop gaat hard; mensen vinden het fijn om in een vertrouwde omgeving, vanaf de bank, te kunnen shoppen. Die vertrouwde omgeving willen wij ook gaan creëren en daarom gaan we samenwerken met een interieurbedrijf dat de inrichting van de winkel gaat doen. Alles wat in de winkel staat, is te koop. Ook alle meubels dus. En het is daarnaast zelfs nog mogelijk om interieuradvies in te winnen.” Waarom ze deze keuze hebben gemaakt? Heel simpel: “Onze doelgroep komt in aanmerking met interieur. Mannen gaan samenwonen, op zichzelf wonen, scheiden, enzovoorts. Iedereen in de leeftijd van 25-40 jaar heeft meubels nodig.” Het mooie aan dit alles: het interieur dat wordt aangeboden is net als de kleding, hartstikke betaalbaar.

Meer voor mannen
Mannen, mannen, mannen. Daar draait de winkel om. Vrouwen kunnen er voorlopig nog niet terecht. Tenzij ze hun vent aan willen kleden natuurlijk. Of voor één van de meubelstukken die in de winkel te staan. Want die zijn voor iedereen.

Door: Lonneke de Jongh

Lonneke

Lonneke (28) is geboren en getogen in Broekhoven. Opgegroeid in een buurt waar mensen bij de geringste zonnestraal hun plastic tuinmeubelen op de stoep zetten, en waar de Brabantse gezelligheid en worstenbroodjes nooit ver te zoeken zijn. Voor haar studie heeft ze een aantal jaar in Nijmegen gewoond, toch kon ze Tilburg niet vergeten. Nu woont de cultuurwetenschapper en barvrouw extraordinair weer in haar oude vertrouwde stad en zal ze voor Wij Zijn Tilburg over de vele ontwikkelingen in het bruisende Tilburgse horeca- en cultuurlandschap bloggen.