PAREL IN DE BINNENSTAD: TILBURG CENTRAAL STATION

Station Tilburg
De Spoorzone is hip, mede door het fraai gerestaureerde pand van de LocHal, welke door NRC werd uitgeroepen tot het Pompidou van Nederland. Maar het Centraal Station is ook heel bijzonder en heeft een rijke historie.

Het huidige stationsgebouw van Tilburg werd gebouwd in 1965 naar een ontwerp van architect Koen van der Gaast en verving het oude stationsgebouw uit 1863.

Met het groeiende aantal forenzen na de Tweede Wereldoorlog veranderde het reizen per trein. Een station was niet alleen maar een tussenbestemming waar men enige tijd verbleef, maar steeds meer een transitieruimte waar de reiziger zo snel mogelijk doorheen beweegt. Door deze verandering in reizen was het bestaande station uit 1863 te klein geworden.

Bovendien werd in 1957 begonnen met de aanleg van het zogenoemde ‘hoogspoor’. De spoorrails werd op een enkele meters hoge dijk gelegd, waardoor het mogelijk werd om daaronder verkeersviaducten aan te leggen. Hierdoor moest ook het station worden aangepast.

Het was Ir. Koen van der Gaast, als architect in dienst van de Nederlandse Spoorwegen, die de opdracht kreeg om een nieuw station voor Tilburg te ontwerpen. Een extra uitdaging was de beperkte ruimte: het station zou direct tegen de parallelle spoorstraat met aan de overzijde een gesloten gevelwand worden gebouwd. Voor een groot, modern station was eigenlijk geen ruimte.

Van der Gaast ontwikkelde een gebouw waar de passagier centraal stond. Door middel van een ruime overzichtelijke entreehal, duidelijke en snelle routes en een transparante vormgeving was het reizigerscomfort groot. Het station bestaat voornamelijk uit een hoge, opmerkelijk vormgegeven ‘zwevende’ overkapping, waaronder de perrons en de restauratie liggen. In de volksmond wordt dit dak ook wel het kroepoekdak genoemd. Het wordt aan de oostkant afgesloten door een klokkentoren in de vorm van een wasknijper, die dienstdoet/deed als schoorsteen.

station tilburg
Tilburg Centraal Station – Koen van der Gaast

Een opmerkelijke ontwikkeling op het nieuwe station was de toegang tot de perrons via roltrappen. Tilburg was na Amersfoort het tweede station in Nederland dat over deze faciliteit beschikte. Het stationsgebouw verwierf in korte tijd internationale bekendheid vanwege de unieke oplossingen en het toepassen van moderne utiliteitsbouw.

 In 2013 is gestart met de verbouwing van het station. In 2015 werd het gebouw aangewezen als rijksmonument.

In oktober 2014 werd de verbinding gemaakt met het achterliggend gebied via een tunnel onder het station.

Er zijn dagelijks ca. 30.000 reizigers. Naar verwachting zal dit in 2020 uitgegroeid zijn tot 40.000. Om te zorgen dat station Tilburg een comfortabele opstapplaats blijft, wordt onder de sporen een nieuwe, brede stationspassage met winkels en voorzieningen voor reizigers aangelegd. Deze passage zorgt voor een betere toegang tot de perrons een goede entree naar de Spoorzone. Wederom een parel in Tilburg.

Frank van Oers

Frank van Oers (46) sinds 2003 actief als NVM-makelaar en heeft sinds die tijd als bouwkundige samen met Jeroen Weijers (BNA architect) het bureau van zijn vader Jac van Oers (overleden in 2003) overgenomen en voortgezet onder de naam Van Oers Weijers Architecten BNA. Van huis uit opgegroeid met interesse voor architectuur en design heeft hij deze interesse ook gestopt in het vak van makelaar onder de naam ARCHITECTUURMAKELAAR; voor aan- en verkoop van huizen met een bijzondere architectuur!