RUIM 3000 EURO NAAR IDEEËN VOOR TOFFERE STAD TIJDENS PITCHNIGHT

Schermafbeelding 2020-10-29 om 23.30.31
Een nieuwerwetse "telefooncel" om naar een random voorbijganger aan de andere kant van de stad te bellen, een online rave vanuit het draaiende huis (dus een draaiende dj in meerdere opzichten) of een kruikenstad-kinderboek. Zomaar wat ideeën die vanavond de revue passeerden tijdens de Pitchnight van Stadmakers013 in Factorium. Er werd door de jury in totaal meer dan 3000 euro uitgegeven om de ideeën de komende tijd werkelijkheid te laten worden.

“Niet alleen een hele mooie gelegenheid om geld te verdienen, maar vooral ook om elkaars ideeën verder aan te wakkeren, om verbanden te leggen, tips te ontvangen en ook zonder geld maar dankzij dit netwerk dingen mogelijk te maken!” zo begint host Amber Nijs de pitchnight vanavond. Het is de derde editie van het evenement, maar geen enkele editie was hetzelfde. “Eerst zaten we in een ramvol Doloris, daarna zat iedereen thuis door de lockdown in maart en nu zijn de pitchers en de jury hier en het publiek thuis.”

Pitch van Stichting Kruikenstad voor een Tjeuke kinderboeken.

 

In totaal negen kandidaten presenteerden tijdens de avond hun plannen om de stad nóg toffer te maken. Het was aan een driekoppige jury, waaronder Theo Misiedjan (urban coach), Cindy van Hamond (Verbeeten Challenge) en Tim Frenken (winnaar vorige Pitchnight) om de winnaars uit te kiezen. Het publiek kreeg vanuit thuis de mogelijkheid om vragen te stellen aan de pitchers, maar het was voornamelijk lof wat er klonk via de chatfunctie. In totaal zou er 5000 euro beschikbaar kunnen zijn vanuit Stadmakers013 (R-newt) en de Gemeente Tilburg, “maar dat wil niet zeggen dat er ook 5000 euro uit de pot gaat.” Alles had te maken met de juiste motivaties, plannen, uitwerkingen en visualisatie van de ideeën.

In een livestream van bijna drie uur kwamen ideeën voor een online rave vanuit het Draaiende Huis voorbij, maar ook een soort “Expeditie Robinson bos” waarin consumenten bewust gemaakt kunnen waren van hun voedselverbruik. Een Kruikenstad-prentenboek om kinderen carnaval te laten ontdekken en een guerilla-actie met spiegels door de hele stad “Want niet je bent er, maar jij bent er. En dat maakt onze stad zo mooi.” In combinatie met een achterliggend platform van trotse Tilburgers.

 

De Tillyphone, om een random Tilburger ergens anders in Tilburg te bellen.

De prijswinnaars:
€1000,- naar #maatjegezocht van Bryan Vreijsen
Een facebookgroep met eenzame Tilburgse jongeren. Het budget gaat gebruikt worden om vaker en uitgebreidere activiteiten te kunnen organiseren voor deze groep.

€750,- naar Jij bent er
Een guerilla-actie waarbij de stad vol spiegels komt te staan om Tilburgers mee te geven dat ze best wat meer trots op zichzelf en de stad mogen zijn.

€500,- voor Try The Woods van Esri Eland
Het concept voor een (experimenteel) voedselbos waarbij consumenten op een survival-achtige manier meer leren over hun eigen voedselgebruik. Je eigen wild vangen, zelf een vis schoonmaken, maar met name de bewustwording van “wat eet ik, hoeveel, en wat doet dit met mijn omgeving” wil ze triggeren.

€450,- voor Seizoensmagazines van Frederike
Kleine verrassende boekjes voor in verschillende koffiezaakjes en wachtkamers met als thema een seizoen. Ze worden gevuld met literaire teksten en gedichten van jonge schrijvers met bijpassende foto’s en illustraties. 

€250,- voor BIJ met Centjes Zat
Een biertje waarvan de opbrengst gedeeltelijk naar daklozen gaat en waaraan (video)portretten met het verhaal van daklozen gekoppeld zitten.

€250,- voor STIR
Een online muziekcongres om werkzoekenden (juist nu in Coronatijd) uit de evenementen- en muzieksector te koppelen aan professionals uit het werkveld. 

€111,- voor het Tjeuke Prentenboek van Stichting Kruikenstad
Een prentenboek voor kinderen om carnaval in Kruikenstad uit te leggen aan de nieuwe generaties.

 

Jurylid Theo tijdens de Pitch van het Seizoenenmagazine.

 

De pitchers ontvangen vanuit Stadmakers013 het bedrag en ondersteuning om hun idee te gaan realiseren. Wanneer de volgende pitchnight is, is nog onbekend.

 

Redactie WijZijnTilburg

Wij Zijn Tilburg is een nieuw stadsplatform dat door liefhebbers van Tilburg wordt bijgehouden. Onze liefde voor stad uit zich in de vorm van de laatste nieuwtjes, eigen geproduceerde videoprogramma’s, interviews met ondernemers, blogs, routes en nog veel meer.