Ingrid Peeters7 oktober 2019
WhatsApp-Image-2019-10-07-at-12.25.46.1.jpeg

4min

Nummer 60 van de Willem II straat is een bijzonder pand. Jarenlang werd het bewoond door Elly, haar man en hun vier kinderen. Toen hun kinderen bijna allemaal de deur uit waren, werd het tijd voor Elly om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Het bijzondere woonhuis waar zij jaren in woonden werd omgetoverd tot een ontbijt- en lunchroom: BijZestig. Ik was benieuwd en ging er eens een kijkje nemen.

Het pand zit al jaren in de familie van de man van Elly. De twee leerden elkaar kennen in Den Haag en zochten een huis om in te gaan samenwonen.
Haar man had nog een ouderlijk huis dat al vanaf 1720 in de familie was. Het was ‘een grote zooi’ maar daar konden de twee goed doorheen kijken en uiteindelijk hebben ze het van de familie kunnen kopen. Nu, zo’n 30 jaar later, wonen ze er nog steeds, maar dan boven. De benedenverdieping is nu voor iedereen te bewonderen, doordat Elly haar deuren opende met BijZestig. “Ik vind het zelf altijd heel erg leuk om bij andere mensen, vooral in oudere huizen, binnen te kijken. Hoe leuk is het als mensen hier gewoon binnen kunnen kijken en tevens iets kunnen drinken of eten.”

Iedereen wil gluren
Terwijl we gezellig aan een tafeltje zitten te kletsen komt er een gast onze richting op gelopen. De dame komt even kijken naar de binnentuin. Elly lacht en zegt dat we het daar toevallig net over hadden. “Even gluren is altijd leuk”, zegt de mevrouw. Nadat Elly haar een heerlijke kop thee heeft gebracht komt ze lachend terug de ‘keuken’ in gelopen. “Zie je nou, iedereen wil gluren, dit is precies mijn bedoeling.”
Eigenlijk is ze helemaal geen ‘horeca-mens’ maar ze heeft het wel altijd leuk gevonden om met vrienden gezellig samen te zijn en samen te eten. Mensen het naar de zin maken en mensen vrolijk zien.

Na het krijgen van de vergunningen, het ombouwen en inrichten van de ‘woonkamer’ en het volgen van wat cursussen was Elly klaar om de deuren van BijZestig te openen. In het begin waren het vooral vrienden en bekenden, zij hebben Elly enorm geholpen om ervaring op te doen. Door mond-tot-mond reclame kwamen er steeds meer mensen en nu, 1,5 jaar later, loopt het super goed. Tussen de middag en op zaterdag heeft Elly er een hulpje bij, anders is het niet haalbaar.

Time flies…
Na een uurtje gezellig gekletst te hebben schrok ik van de tijd. De plek is zo gemoedelijk en knus dat je de tijd even vergeet. Een echte aanrader als je toe bent om even te onthaasten en te genieten van een lekkere kop koffie met huisgemaakt vers gebak. Of om gewoon even te gluren want dat mag daar natuurlijk altijd!


Ingrid Peeters4 oktober 2019
IMG_3229-1280x1280.jpg

2min

Hondenweer was het vanmorgen! Maar voor de mensen die het weer toch trotseerde met hun trouwe viervoeter stond een verassing te wachten. DWARS-hotdogbar heeft namelijk speciaal voor dierendag iets bedacht om Tilburgers en hun dogs toch een beetje in het zonnetje te zetten. In alle vroegte heeft het team ruim 100 drinkbakken met vers water door de hele binnenstad weggezet. Maar dat is niet alles!

Onder 5 drinkbakken zit een waardebon voor een gratis hotdog naar keuze verstopt. De andere drinkbakken zijn 10% korting op een hotdog waard, het hele weekend nog! Dus waar wacht je nog op? Kijk die kat niet zo uit de boom en zorg dat je de hond niet in de pot vindt!

 


Ingrid Peeters26 september 2019
WhatsApp-Image-2019-09-26-at-13.13.13.jpeg

5min

Ruim vijf jaar geleden opende Roy zijn restaurant in de Armhoefse Akkers: ‘Te Koop In Tilburg,-‘. Een bijzondere naam voor een restaurant, waar ik graag het fijne van wilde weten. Ik ging met hem in gesprek.

Hoe het begon
Roy is altijd chef geweest van origine, in Tilburg maar ook in het buitenland. Het inkopen van partijen en deze weer verkopen heeft Roy ook altijd interessant gevonden. Hij bracht detailhandel en horeca samen en zo is ‘Te Koop In Tilburg’ ontstaan. Van het bestek tot het servies en het glaswerk, van de lampen tot de stoelen waar je op zit, alles is te koop. “Wij zijn wel echt een restaurant, dat is hetgeen wat ons drijft. De handel daaromheen is eigenlijk een beetje als knipoog naar onze gast toe.”

Locatie
We zitten samen in de knusse binnentuin van het restaurant. Iets wat je totaal niet verwacht als je de voorkant van het pand ziet. Hierover zegt Roy: “De binnentuin doet mensen ook nog steeds verrassen, en het is leuk dat je met de warme dagen zoiets aan kunt bieden. We zitten sowieso op een heel bijzondere plek in Tilburg, buiten het centrum, in een geliefde woonwijk. Ik zie steeds meer mensen van buitenaf komen. Steeds meer mensen die hier nog nooit van gehoord hebben.”

Hecht team
Het team van 12 man, waarvan 6 parttime, is een hechte groep. “We doen wat we leuk vinden om te doen. Dat is super!” Iedereen in het restaurant is gelijk, en ook Roy zelf is ‘one of the guys’. Samenwerken en luisteren naar anderen zijn de factoren die een grote rol spelen binnen dit bedrijf. ‘Samen sta je sterk en samen kun je iets bereiken’ is het motto. Ook communiceren is erg belangrijk: “Als je alleen maar oogkleppen opzet en je eigen visie volgt denk ik niet dat dat juist is. Je moet juist praten met elkaar en luisteren hoe je bepaalde punten kunt verbeteren.” Maar ook naar gasten luisteren Roy en zijn team goed.
Wanneer gasten ergens iets op aan te merken hebben zien we dat altijd als opbouwende kritiek. We gaan er dan niet tegenin, daar schiet je niks mee op. We proberen het juist mee te nemen in ons werk, zo kunnen we het de volgende keer nóg beter doen.”

Wedstrijden winnen
Voor Roy is het nog altijd niet gaan vervelen. “Het is leuk om te zien waar die jonge gasten die net van school afkomen mee bezig zijn en wat die meekrijgen. Ook als inspiratiebron, je kunt altijd bijleren. Wat er aan nieuwe producten en nieuwe kennis constant bijkomt. Het verveelt nooit, het wordt geen routineklus. Elke dag is weer een nieuwe wedstrijd en met je team moet je die gaan spelen en dan moet je gefocust zijn. Maar het geeft ook een kick als een avond loopt zoals je die in je kop hebt zitten en iedereen zijn steentje daaraan heeft bijgedragen. Dan klopt het gewoon. Dan heb je een voldaan gevoel, dan heb je gewonnen.”

Lunch
Toch is het behoorlijk aanpoten voor de jonge vader. Hij heeft net twee kleine kinderen gekregen. De energie probeert hij te verdelen, zowel zakelijk en privé gezien. Daarom heeft Roy ervoor gekozen om sinds de geboorte van zijn oudste een dag extra dicht te gaan om extra tijd voor het gezin te maken. In ruil daarvoor is het wel mogelijk om ook te lunchen. “Dus nu zijn we van woensdag tot en met zondag open vanaf twaalf uur ’s middags in plaats vanaf vijf uur”. 

Dankjewel Roy voor de gastvrijheid en het inspirerende gesprek. Ik denk dat veel ondernemers van jouw visie kunnen leren. Heel veel succes in de toekomst, ik kom zeker nog eens langs!


Ingrid Peeters19 september 2019
71497826_2774509422567953_8574508886243934208_n.jpg

2min


Foto: Gemeente Tilburg 

Is Tilburg nog steeds een lilleke stad en kan het volgens jou wel wat ‘schoner’? Goed nieuws, je kan vanaf nu kosteloos de handjes uit de mouwen steken en zelf je bijdrage leveren aan de schôônste stad van het land door een gratis grijpstok aan te vragen bij de gemeente. Je krijgt er zelfs een vuilniszak bij. 

Hoe zit het precies? Aanstaande zaterdag is het de World Cleanup Day; de wereldwijde dag waarop inwoners helpen hun eigen omgeving schoon te houden. En ook in Tilburg wordt daar natuurlijk aan gedacht! Inwoners kunnen het hele jaar door een grijper aanvragen bij de gemeente. Met deze grijper kun je het zwerfafval van de straat plukken en verzamelen in de bijgeleverde gele afvalzak. En als iedere inwoner jaarlijks 10 minuutjes prikt is de stad het hele jaar door brandschoon!

1800 Tilburgs zijn je al voor geweest, die zijn al lekker aan het grijpen voor een schonere stad. Is je vuilniszak vol? Geef het aan in de Buiter Beter app, dan wordt die gewoon voor je opgehaald. Dus, wa denkte? Ga jij bijdragen aan een schonere stad? Vraag dan hier je gratis grijper aan!

 


Ingrid Peeters13 september 2019
YYUIoGtjSFNEBCJy37Ibg-1280x960.jpg

9min

Bijna 6 jaar geleden, toen het Dwaalgebied nog in ontwikkeling was en er nog geen sprake was van een koffiecultuur in Tilburg, zijn Rachel en Shenol begonnen met een klein koffiebarretje. Na een jaar lang hard werken was Locals geboren. Een koffiebar voor lokale Tilburgers. Nu, weer 5 jaar verder, is Locals niet meer weg te denken en is het nog steeds aan het groeien. Ik sprak Rachel en Shenol over hun passie: Koffie.

Het verhaal achter Locals, hoe zijn jullie begonnen?
“Tilburg was en is nog steeds een stad in ontwikkeling. In het Noorden van het land zagen we allemaal leuke koffiebarretjes en een hele leuke koffiecultuur ontstaan. Dat was hier nog helemaal niet. Daarin zagen wij een kans: laten we kijken of dat ook hier kan en of het potentie heeft.”
Nadat ze het huidige pand in de Heuvelstraat zagen waren ze opslag verliefd. Na een jaar stond het concept, de inrichting, de kaart, etc: Locals. Een plekje voor de lokale bevolking, verborgen, toch midden in de stad, waar ze overheerlijke koffie schenken en waar een goede sfeer hangt.

Maar daarnaast ook voor de lokale ondernemers. Daar worden de producten vandaan gehaald. Streekproducten gebruiken was toen nog vrij nieuw, nu zie je het steeds meer. Er kwamen al snel samenwerkingen met bijvoorbeeld de Walhoeve in Goirle, Pig&Rye, wat toen nog Tilburg Sourdough heette, voor het brood, en De Kaaszaak, waar ze de kaas vandaan halen. Voorheen werd er ook nog samengewerkt met een Oisterwijkse koffiebrander, maar uiteindelijk is die brander bij ons in huis gekomen. De Oisterwijker, die inmiddels een vriend is geworden werd met zijn bedrijf steeds groter en Rachel en Shenol wilden ook groter worden. Uiteindelijk hebben ze het naar zichzelf toetrokken en heeft Shenol geleerd om koffie te branden. Dat doen ze nu ook alweer bijna 5 jaar zelf. “Dat is ook een beetje het concept, dat we alles zoveel mogelijk zelf willen doen. Dus ook de zoetigheden zelf maken, de verschillende humus variaties, de sauzen. Zoveel mogelijk zelf doen.”

Koffiebranden
De koffie werd voor een lange tijd in de zaak zelf gebrand. Deze kleine brander was toen groot genoeg voor de eigen klanten van Locals, maar de vraag ging later steeds verder groeien. Er kwam vraag van andere ondernemers uit de buurt en er moest een grotere brander komen. Ook de locatie was niet heel geschikt meer; een brander maakt lawaai en geeft veel warmte af. Gasten zouden er te veel last van krijgen en dus werd er een andere locatie gevonden.
In de Spoorzone bij Gebouw88 staat nu een grotere brander. Ook een ‘Verborgen Parel’ volgens Rachel: “Heel veel mensen weten niet dat daar een branderij is, denk ik. Ik moet zeggen dat hij ook niet altijd open is. Het zit aan de achterkant in een kantoor, van de boulevard die uiteindelijk daar gaat komen. Dan zullen er misschien meer mensen langs komen, maar nu moet je maar net daar werken of daar ergens in de buurt zijn, anders zie je het niet. Uiteindelijk denk ik dat, net als deze Koffiebar, de Branderij gewoon tijd nodig heeft. Op den duur zal het daar ook steeds drukker worden, net als met het Dwaalgebied destijds.” De capaciteit van de branderij en de vraag naar koffiebonen is gestegen en inmiddels levert Locals ook aan lokale horecazaken en kantoren.

De bonen zijn ook particulier te koop in de winkel (dan kun je meteen proeven) en op de webshop. Er zijn zakjes te koop van 250 gram en van 1 kilo.
Over mijn vraag welke koffie het meeste verkocht wordt springt Shenol, als koffiebrand-expert Rachel bij: “De Colombia en Guatemala, die zijn rijker van smaak. Ethiopië light roast verkopen we ook veel voor filterkoffie. Dat is een hele lichte fruitige koffie. En aan de horeca verkoop ik veel India, die is donkerder gebrand. Het ontloopt elkaar niet heel veel. De Brazilië loopt ook goed.” Wel voegt Rachel daaraan toe dat mensen in het noorden van het land toch meer verstand van koffie hebben dan hier in het zuiden. “Klinkt heel gek maar daar zijn ze gewoon verder op dat gebied. Daar zie je ook veel meer dat mensen filterkoffie drinken, hier is het toch meer het donkere, sterke bakkie dat mensen graag willen. Mensen vinden dat toch een beetje eng en ze moeten wennen aan de smaak.”Ze snapt het echter wel, maar ze denkt dat als mensen zich meer zouden verdiepen of het vaker proeven je koffiesoorten steeds meer kan onderscheiden en je eraan gaat wennen. “Dat heeft even tijd nodig. Het is gewoon een kwestie van proberen wat je lekker vindt.”

Duurzaam
Ook op het gebied van duurzaamheid zijn de twee al op de goede weg.
Met een aparte groentebak in de keuken hebben ze laatst getest hoeveel afval er geproduceerd wordt. Ook laten ze meer producten terugkomen in verschillende gerechten, zodat je niet te veel verschillende soorten groenten en fruit hoeft te kopen. Daarnaast wordt er van overgebleven groentes elke dag verse soep gemaakt. En alsof dat nog niet genoeg is proberen ze ook hun klanten te stimuleren dat ze hun eigen koffiekop meenemen, in ruil voor korting op de koffie (10%!).

Waar zouden jullie over 5 jaar willen staan?
“Dat is best moeilijk om te zeggen, het is maar net wat er een beetje op ons pad komt. Wij willen echt groeien en willen ook niet dat het maar één zaakje is. Ook met de koffiebonen gaan we proberen meer naam te maken en steeds groter te worden met het merk Locals als koffiebonen. Uiteindelijk zouden we heel graag zelf rechtstreeks bij een plantage willen gaan kopen. Maar daarvoor moeten we wel meer gaan groeien. Dat is wel een doel dat we heel graag willen bereiken. Er zijn wat ontwikkelingen maar daar kan ik nog niks over zeggen, maar stilzitten, dat zit er bij ons echt niet in.”

Ik ben benieuwd naar deze ontwikkelingen en wat deze ondernemers onze stad nog meer kunnen bieden. Ze zijn in ieder geval al super goed bezig, en ze hebben er een fan bij, want na één bakje overheerlijke cappuccino heb ik al een zak bonen gekocht voor thuis.
Ga zo door Rachel en Shenol!