Redactie WijZijnTilburg22 september 2017
20776425_710176639170106_8781450993734802231_o-1024x473.jpg

3min

Van zaterdag 23 tot en met vrijdag 29 september vindt de vijfde editie van Dear Future, plaats, een showcase festival over de toekomst. Dear Future, strijkt neer in de Tilburgse Spoorzone en op andere locaties in het centrum van Tilburg. Festival, conferentie en expo komen hier samen. Met bijna 90 verschillende programmaonderdelen brengt Dear Future, allerlei soorten innovators samen. Zaterdag 23 september opent futuroloog en TEDx spreker Ruud Veltenaar het festival. Vrijdag 29 september wordt de Social Innovation Award uitgereikt, met Ynzo van Zanten (Tony’s Chocolonely) als gast.

Festivalopening door Ruud Veltenaar
De wereld verkeert niet in een financiële of economische crisis, maar in een transformatie naar een volgende fase in onze beschaving. Deze transitie raakt bijna iedereen en heeft grote invloed op ons leven en werk. Op zaterdag 23 september, tijdens de opening van Dear Future, verschaft Ruud Veltenaar duidelijkheid over de toekomst en biedt hij concrete hoop op een betere wereld. Ruud Veltenaar is filosoof, trendwatcher, TEDx spreker, bevliegeraar, buitengewoon hoogleraar en sociaal bewogen investeerder.

Tiny Houses Event
Tijdens Dear Future, gaan we dieper in op de trend om kleiner te wonen. Wat zijn de beweegredenen hiervoor? Welke ervaringen hebben de huidige tiny house bewoners? En hoe pak je het aan als je zelf kleiner wil gaan wonen? We hebben een Tiny Loft tot onze beschikking en Henk Leenders (de tiny house bouwer van Nederland) praat je bij op 24, 25 en 26 september.

Tila Pronk
Universitair hoofddocent Tila Pronk geeft een lezing over een sociaal-maatschappelijk veranderende samenleving. Steeds meer mensen scheiden, steeds meer mensen zijn (langer) vrijgezel. Welke maatschappelijke gevolgen heeft dit? Waarom blijven mensen langer vrijgezel en welke invloed heeft bijvoorbeeld Tinder op het vinden van een gewenste partner?

Social Innovation Award – met talk van Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely
Vrijdag 29 september, tijdens Dear Future, wordt de Social Innovation Award voor de zevende keer uitgereikt. De genomineerden initiatieven: E-waste race, TilburgsAns, Bossche Bond, Springplank 040 en Bella Mosa. Zij pitchen op 29 september hun project voor het publiek. Op deze dag worden ook de juryprijs en de publieksprijs uitgereikt. Meer informatie over de genomineerde initiatieven en het uitbrengen van jouw stem kan op http://www.dear-future.nl/award/.

Voor meer informatie over Dear Future, het blokkenschema en programmaoverzicht kijk op www.dear-future.nl.

 


Redactie WijZijnTilburg22 september 2017
Schermafbeelding-2017-09-22-om-11.14.59.png

3min

De Tilburg University Cantus is inmiddels al enkele jaren een begrip in studentenstad Tilburg. Dit jaar werd de cantus voor de negende keer georganiseerd. Het grote feest bij het Koningsplein luidt het begin van het academische jaar in. Het ‘typische studentenevenement’ heeft de afgelopen jaren een maatschappelijker karakter gekregen. Jules de Bresser was dit keer voorzitter en hoopt dat zijn opvolgers deze boodschap mee zullen nemen.

Een cantus: wat is dat nou precies? Het studentikoze hoort er in ieder geval wel bij. Het stempel ‘zang- en drinkfestijn’ kan op het evenement geplakt worden. Maar daarnaast moet het ook verbroederen, beter leren kennen van medestudenten aan de hand van samenzang en het delen van een glas. Het praesidium zit de cantus voor en heeft drie rollen: een senior, een zangmeester en een straffenmeester. Bij de TUC wordt hier deels van afgeweken: er wordt met alleen zangers gewerkt en er is een orkest ter muzikale ondersteuning. Straffen worden niet uitgedeeld. Voorgaande jaren leverde de bijzondere traditie fraaie taferelen op in de binnenstad.

“Ik ben bij het bestuur van de TUC terechtgekomen, doordat het door leden van T.S.R. Vidar wordt georganiseerd”, begint De Bresserdie daar zelf ook lid is. “Je moet een traject doorlopen waarin je eerst coördinator bent. Dan help je zelf mee aan de opbouw en laatste uitvoerende zaken.” Als student International Business Administration bezocht hij de TUC al twee keer eerder. De Bresser voelde zich er meteen al thuis en al snel ontstond bij hem de wens om het evenement zelf een keer te organiseren.

De Bresser vertelt dat het aanvankelijk alleen ging om de aftrap van het collegejaar. “Vandaar ook dat de wethouder en vertegenwoordigers van de universiteit en hogescholen vooraf een praatje houden”, zegt De Bresser. “Op een gegeven moment is ervoor gekozen om met meer maatschappelijke betrokkenheid te komen. Het is namelijk belangrijk om als studenten iets terug te doen voor de stad Tilburg. We willen stimuleren dat studenten niet alleen maar lui op de bank liggen en ook iets terug doen voor de samenleving.” De Bresser benadrukt dat het bestuur van de TUC het ontstane beeld van de gemiddelde student wil gaan veranderen. Het stokje wordt ondertussen aan het nieuwe bestuur overgedragen.

 

 

 

 


Redactie WijZijnTilburg21 september 2017
20841068_1789004394460701_4190462039231299377_n.png

5min

Vanaf donderdag 21 september presenteren tien van de beste restaurants uit Tilburg en omgeving zich vier dagen lang aan het grote publiek. Het jaarlijkse evenement Tilburg Culinair vindt dit jaar voor het eerst plaats op het Louis Bouwmeesterplein. ‘Dare to be different’ is het thema van dit jaar en anders, dat wordt het zeker!

Op de eerste plaats doet restaurant De Houtloods dit jaar voor het eerst mee aan Tilburg Culinair. Dit jonge restaurant is altijd al vernieuwend bezig en dat zal tijdens Culinair niet anders zijn. Datzelfde geldt uiteraard voor de andere deelnemers, waaronder bekende namen als Auberge du Bonheur, Kok Verhoeven, Taste! en MooR.

Strippenkaart
Ook de gerechten zullen er dit jaar iets anders uitzien. De restaurants zetten dit jaar minder gerechten op de kaart. Daar staat tegenover dat de deelnemers het culinaire niveau van deze gerechten naar een nóg hoger plan tillen. Door het aantal gerechten per restaurant te verminderen, verwacht de organisatie dat de bezoekers niet bij één restaurant blijven hangen, maar rond gaan lopen. Daar moet ook de nieuwe strippenkaart aan bijdragen.

Voor 80 euro kun je een kaart kopen met tien verschillende bonnen, die bij de diverse deelnemers kunnen worden ingewisseld voor een gerecht naar keuze. Deze porties zijn groot genoeg voor twee personen, zodat je samen van iedere deelnemer een gerecht kunt proeven. De normale waarde van deze bonnen bedraagt 104 euro. Wie zo’n strippenkaart wil bemachtigen, moet wel snel zijn, want ze zijn beperkt voorradig.

Programma
Tilburg Culinair gaat donderdag van start met de traditionele sponsoravond. Vrijdagmiddag is er een bedrijvenmiddag, vanaf 19.30 uur gaat het plein open voor het grote publiek. Ook op zaterdag en zondag is iedereen de hele middag en avond van harte welkom. Gedurende het evenement zijn er tal van speciale acties. Zo vervoert BMW Renova gasten gratis in een luxe 7-serie van de parkeergarages Koningsplein en Emmapassage naar het evenemententerrein, is er een kinderprogramma op zondagmiddag en zijn er iedere avond talloze optredens.

Kijk voor het complete programma en meer informatie op de site van Tilburg Culinair of download de Wij Zijn Tilburg app. Hier vind je een handig overzicht van het lekkerste evenement van Tilburg!


Redactie WijZijnTilburg19 september 2017
IMG_5490-1024x683.jpg

5min

Op woensdagochtend 27 september starten 22 enthousiaste wandelaars uit Tilburg en omstreken aan een 4-daagse wandeltocht door Brabant ten bate van stichting Fight cancer. Per dag lopen ze 40 kilometer, dus in totaal 160 km. De route ziet er als volgt uit:

Woensdag 27 september : Tilburg – Breda
Donderdag 28 september: Breda – Eindhoven
Vrijdag 29 september: Eindhoven – Den Bosch
Zaterdag 30 september: Den Bosch – Tilburg, met aansluitend een feest bij RAW.

De lopers worden bijgestaan door een team van vrijwillige begeleiders, een arts, en fysiotherapeuten. Tevens mogen zij gebruik maken van gesponsorde busjes en wordt de wandelkleding gesponsord door Tricorp. Iedere deelnemer draagt zijn/haar kosten zelf. De opbrengst gaat dus volledig naar Fight cancer. Iedereen is van harte welkom om de deelnemers aan te moedigen.

Fight cancer
Fight cancer is een jonge en eigenzinnige stichting voor jongvolwassenen (18-45) die fondsen werft voor KWF Kankerbestrijding. Fight cancer wil jonge mensen bewust maken van de noodzaak van kankerbestrijding, ze betrekken bij de strijd tegen kanker en vooral: aansporen tot actie. De opbrengsten van Fight cancer gaan via KWF Kankerbestrijding naar wetenschappelijk kankeronderzoek en preventie.

Naast Walk to Fight cancer organiseert deze stichting ook Swim to Fight cancer, waarbij deelnemers door de kanalen van verschillende steden zwemmen om geld op te halen voor Fight cancer.

Love.Life.Dinner en Love.Life.Dance
Op zaterdag 30 september komen de deelnemers van Walk to Fight cancer weer aan in Tilburg. Zij worden dan ontvangen door familie en vrienden bij restaurant RAW in de Spoorzone. Er zijn aansluitend een diner en feest georganiseerd waaraan iedereen deel kan nemen. De avond wordt onder andere ook mede mogelijk gemaakt door sponsoren. Zo zorgt De Jong Snacks uit Rijen voor de bitterballen tijdens de avond. De opbrengst van deze avond gaat grotendeels naar Fight cancer.

Er is inmiddels al veel geld opgehaald voor Fight cancer. Zo zijn er onder andere op zondag 17 september tijdens een wedstrijd van HC Tilburg Heren 1 kinderen met collectebussen rondgegaan. Samen hebben zij ruim €1500,- aan donaties weten op te halen.
Walk to Fight cancer HC Tilburg

De ultieme droom van de Walk to Fight cancer deelnemers is om uiteindelijk kanker verslaan. Hiervoor is nog enorm veel onderzoek nodig en dus ook nog geld. Er kan dus nog vrijblijvend gedoneerd worden. Daarnaast zijn er nog kaarten beschikbaar voor het diner en het feest.

Voor meer informatie over het diner en feest en de kaartverkoop kun je terecht op de website van Walk to Fight cancer. Hier vind je tevens meer informatie over het doneren van een bijdrage.


Redactie WijZijnTilburg19 september 2017
Helga-Cubics_JVF-100-2-1-1024x682.jpg

8min

Na 7 jaar de functie van HR manager te hebben bekleed bij het Japanse bedrijf Iris Ohyama werd Helga Meijer in 2013 benoemd tot de eerste vrouwelijke Europese Directeur. De Tilburgse zakenvrouw werkte dagelijks met negentien verschillende nationaliteiten en schipperde tussen twee werelden: de Nederlandse en de Japanse.

Twee jaar geleden verloor Helga haar beste vriendin aan kanker. Dit had een enorme impact en zorgde ervoor dat Helga anders in het leven ging staan. Ze besloot het roer om te gooien en haar droom om een eigen bedrijf te runnen om te zetten naar de realiteit. Na een korte periode van rust is ze klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verandering
“Als Directeur van een groot internationaal bedrijf ben je altijd bezig met cijfers en groeien en komt er continu veel druk van bovenaf. Ik kwam op een punt in mijn leven waarop ik mezelf af ging vragen wat er nou echt belangrijk was voor mij en waar ik happy van zou worden” aldus Helga. Ze besloot de gewaagde stap te zetten en haar baan op te zeggen om verder te gaan als startende ondernemer.

“Ik heb lang nagedacht over wat ik wilde in het leven, het was een zoektocht naar mezelf. Na het overlijden van mijn hartsvriendin Edith realiseerde ik me dat het leven snel voorbij kon zijn. Ik wilde geen spijt krijgen van dingen die ik niet had gedaan maar wel ooit nog zou willen doen”. Ooit veranderde snel genoeg in nu. Helga besloot ontslag te nemen bij Iris Ohyama en ging nadenken over de mogelijkheden. “Na mijn vertrek had ik enorm veel vragen. Wat wilde ik nu eigenlijk gaan doen? Waar zou ik mijn focus op richten? Ik werd onrustig van alle mogelijkheden”, legt Helga uit.

Het duurde ruim twee maanden voordat Helga wist wat ze precies wilde en er vorm aan kon geven. De laatste jaren is ze als Directeur druk bezig geweest met het lanceren van nieuwe producten binnen de Europese markt vanuit Azië naar hier. “Ik wilde het andersom gaan doen, dus producten juist vanuit Europa op de markt in Azië brengen. Tijdens mijn functie bij Iris Ohyama merkte ik dat er veel mooie producten in Europa zijn qua design maar dat ondernemers geen echte ervaring hebben met zaken doen in Azië, terwijl de markt daar juist enorm is.”

Helga is momenteel bezig met een van haar eerste opdrachten als startende ondernemer. Een honing drankje zal binnenkort worden gelanceerd. Het past volledig binnen deze tijd, waarin iedereen bewust bezig is met voedsel en drank. “Het wordt in Nederland product geproduceerd en zal in Azië op de markt komen”.

Helga Meijer

Gevoelsmens
Voordat Helga tot Directeur werd benoemd, was ze 7 jaar actief als HR Manager. Deze functie past volgens haar zelf goed bij haar omdat ze zaken doet met gevoel. Zowel zakelijk als privé vaart ze op haar intuïtie, want meestal geeft het de goede richting aan.

“Mijn collega’s zijn mensen, geen nummertjes. Ik denk zeker dat deze gevoelshouding mij heeft gebracht waar ik nu sta”. Dat is tevens de reden waarom ze er naar uitkijkt om als startende ondernemer verder door het leven te gaan. “Ik wil uiteindelijk een bedrijf bouwen met mensen die ik zelf uit kan kiezen en waar ik mezelf prettig bij voel. Op deze manier is het ook makkelijker om out of the box te denken. Bij grote bedrijven zit je toch vaak vast aan bepaalde richtlijnen” aldus Helga.

Breed inzetbaar
Het begrip startende ondernemer mag in het geval van Helga ruim worden genomen. Ze wil naast productlancering ook graag inzetbaar zijn voor PR activiteiten en zelfstandig als interim manager c.q. directeur, denk hierbij aan tijdelijke vervangingsklussen, coaching en advisering voor management. “Ik krijg enorm veel energie van die diversiteit en variatie. Dat was ook wat mij zo aantrok in de functie bij Iris Ohyama”.

Als Directeur had Helga een fijn team onder zich. Als startende ondernemer zal ze, vooral in het begin, veel zelf moeten gaan doen. “Ik houd er van om veel te leren en tegelijkertijd andere mensen te inspireren en uiteindelijk wil ik zelf ook een bedrijf opbouwen met een eigen team”.

Naast interim manager, productlancering en PR activiteiten zet Helga ook een bedrijf op onder de naam ‘Geestdrift’ dat zich gaat focussen op de online zichtbaarheid van bedrijven. “Ik vind het heel belangrijk om tijd voor dingen te nemen en keuzes te maken waar ik me goed bij voel. Dat geldt ook voor het opzetten van mijn bedrijven. Keuzes over een logo, kleuren en de huisstijl, daar neem ik graag de tijd voor” vertelt Helga.

“Als startende ondernemer moet je alles zelf doen, van verkoop, marketing tot administratie. Het belangrijkste is dat je kwaliteit wilt beogen en de daarbij behorende doelstellingen wilt behalen. Als startende ondernemer moet je jezelf 200% inzetten, want je wilt natuurlijk wel dat je teruggevraagd wordt”. Na het afronden van haar eerste KWF collecteweek als Voorzitter gaat Helga deze week vol enthousiasme starten met 2 bedrijven. De websites worden deze week gelanceerd.
Helga Meijer

Kansen en mogelijkheden
Na in totaal 10 jaar een hoge functie te hebben gehad binnen een groot internationaal bedrijf kan het als een gewaagde keus gezien worden om te stoppen en zelfstandig ondernemer te worden. Helga geeft zichzelf twee jaar de tijd om te kijken hoe het gaat en hoe zij het als zelfstandige ervaart. “Ondanks het feit dat ik het managen mis, heb ik dat hoofdstuk wel afgesloten. Ik denk altijd in kansen en mogelijkheden. Er is altijd wel een kans en mocht het na twee jaar niks voor mij blijken te zijn, dan ga ik op zoek naar een nieuwe uitdaging. Daar ben ik niet bang voor”

Een inspirerende quote van Helga: “Doe waar je gelukkig van wordt en energie van krijgt, want het kan zomaar ineens voorbij zijn”.


Redactie WijZijnTilburg19 september 2017
Schermafbeelding-2017-09-19-om-10.57.23-1024x554.png

4min

WOO HAH! is na een succesvolle vierde editie terug. Het internationaal toonaangevende hiphop festival viert dit jaar haar lustrum met een 3-daags festival op een geheel nieuw terrein. Op zaterdag 14 en zondag 15 juli zal WOO HAH! neerstrijken op het evenemententerrein van Beekse Bergen in Hilvarenbeek, ook wordt er een extra dag met live muziek ingeruimd voor campingbezoekers op vrijdag 13 juli. Later dit jaar maakt de organisatie de eerste namen voor deze vijfde editie bekend.

Na een uitverkochte vierde editie in de Spoorzone van Tilburg met 15.000 bezoekers per dag en een uitverkochte camping maakt WOO HAH! zich in 2018 klaar voor het eerste lustrum en opnieuw de grootste groei in de carrière van het festival. De nieuwe locatie op het evenemententerrein van Beekse Bergen biedt de organisatie de ruimte om de grote potentie van het festival waar te kunnen maken.

Ruud Lemmen, organisatie: “Toen we in 2014 WOO HAH! begonnen hadden we nooit voorzien dat we na vier edities al uit ons jasje gegroeid zouden zijn. Deze spectaculaire locatie in de binnenstad van Tilburg is vier jaar met heel veel plezier onze vaste stek geweest en hier hebben we het festival kunnen ontwikkelen tot wat het nu is. In de afgelopen maanden hebben we samen met de gemeente Tilburg elke mogelijkheid om verder uit te kunnen groeien op deze locatie uitgediept, helaas hebben we gezamenlijk moeten concluderen dat dit onhaalbaar is. Tegelijkertijd kijken we er met veel plezier naar uit om de volgende stap te zetten in de ontwikkeling van het festival en zijn we blij dat we met het Beekse Bergen terrein als het ware in ‘de achtertuin’ van Tilburg door kunnen groeien met alle extra mogelijkheden die bij zo’n groot terrein komen kijken.”

Na vier bijzonder succesvolle edities met optredens van onder meer Chance the Rapper, Travis Scott, Cypress Hill, Nas en Run the Jewels keert WOO HAH! in 2018 terug. WOO HAH! biedt dit jaar een nog uitgebreider programma verspreid over twee volle festivaldagen, daarnaast krijgen campingbezoekers op de vrijdagavond voorafgaand aan de twee festivaldagen  een extra avond gevuld met dj’s en live acts. Na vorig jaar het campingterrein te hebben uitverkocht biedt de organisatie dit jaar een grotere camping in een natuurrijk gebied dat rechtstreeks aan het festivalterrein grenst, ook zijn diverse vakantiebungalows te huur.

Ook dit jaar programmeert WOO HAH! weer live acts in de wereldtop van hiphop, R&B en electronica op diverse binnen- en buitenpodia. Daarnaast kunnen bezoekers zich het hele weekend onderdompelen in de hiphop lifestyle met diverse randactiviteiten, zo is er ruimte voor indrukwekkende skate demonstraties, live graffiti en breakdance battles door gerenommeerde internationale top crews.

Binnenkort volgt er meer info over de line-up en de prijzen van WOO HAH! festival 2018.
Ga voor meer informatie naar www.woohahfestival.com of volg WOO HAH! op FacebookTwitter en Instagram.


Redactie WijZijnTilburg14 september 2017
wandkleed_f_AnneBeijer-1024x1024.jpg

2min

In het weekend van 16 en 17 september wordt de cultuur in Tilburg gevierd met De Opening. In het kader van dit evenement kunt u op 16 september deelnemen aan een kunst rondleiding in het mooie gebouw van Theaters Tilburg. De rondleidingen beginnen om 14, 15, en 16 uur. Ze duren 45 minuten en de deelname is helemaal gratis!

Theaters Tilburg heeft een prachtige collectie Cobra-kunst, waar u op voorstellingsavonden misschien al van geniet. De hele collectie is op 16 september onderwerp van een boeiende rondleiding. In drie kwartier ziet u behalve ons bekende Karel Appel-wandkleed tal van schilderijen en beelden van onder andere Willem Hussem, Anton Heijboer, Erwin Olaf en Eugene Brands. De kunstwerken uit de Cobra-periode passen perfect bij de monumentale schouwburg, die immers in diezelfde periode is gebouwd. Een mooi en waardevol ensemble waar Theaters Tilburg uw graag meer over wil vertellen!

Van Karel Appel via Jan Cremer en Corneille naar Asger Jorn en Lucebert!

Kaartverkoop
De Kunst Rondleiding vindt plaats op zaterdag 16 september om 14, 15 en 16 uur in Theaters Tilburg. Wilt u zeker zijn van een plekje tijdens de rondleiding? Bestel dan gratis uw ticket. De gratis tickets zijn te bestellen via www.theaterstilburg.nl, aan de balie van InfoService & Tickets of telefonisch via 013 543 22 20.


Redactie WijZijnTilburg13 september 2017
LuckyLive_header.1990.780-1024x401.jpg

2min

Een hoogtepunt van iedere (doordeweekse) televisieavond: de items van LuckyTV na De Wereld Draait Door. En nu? Nu komt LuckyTV-maker Sander van de Pavert met zijn studio naar Theaters Tilburg voor een onvergetelijke televisieavond… op de bühne!

Al tien jaar lang vat LuckyTV de televisiedag samen na De Wereld Draait Door. Van de onweerstaanbaar Haagse koning Willy tot het journalistieke onbenul in Werken bij de NOS: geraffineerd verknipt Sander van de Pavert het nieuws tot een nieuwe werkelijkheid. Met medische precisie haalt hij politici de woorden uit de mond of duikt hij vuistdiep in de jungle van Freek Vonk.

Zijn dagelijkse filmpjes mogen kort van duur zijn, maar voor Van de Pavert gaat aan elke Lucky een uitzinnig avontuur vooraf. Zijn dwalingen door de beeldenbrij leidden tot bizarre ontdekkingen, groteske experimenten, en een schat aan ongebruikt materiaal. In Lucky Live maakt Van de Pavert het publiek deelgenoot van die magie en geeft hij een exclusief kijkje in de keuken van LuckyTV.

Ticketverkoop
Lucky Live met Sander van de Pavert is op donderdag 26 oktober in de schouwburg van Theaters Tilburg te zien om 20:15 uur. Tickets zijn te koop vanaf € 30 op www.theaterstilburg.nl of bij InfoService & Tickets, 013 543 22 20.

 


Redactie WijZijnTilburg12 september 2017
7085.jpg

4min

De eigenaren in het kernwinkelgebied in de binnenstad van Tilburg hebben bij de formele draagvlakmeting met overgrote meerderheid ingestemd met het plan voor de start van een Bedrijven Investeringszone in het gebied. Daarmee is aan de voorwaarden van de wet voldaan en kan met ingang van 1 januari 2018 worden gestart met het uitvoeren van de activiteiten uit het BIZ plan door de Stichting BIZ Vastgoedeigenaren kernwinkelgebied binnenstad Tilburg. Voorzitter Margreet Rijnsburger, Stichting BIZ: “Wij zijn blij met dit resultaat en gaan samen met de eigenaren in de binnenstad met veel enthousiasme aan de slag om onze plannen ten uitvoer te brengen”.

Ruime meerderheid
Van de 299 stemgerechtigden hebben er 195 een geldige stem uitgebracht; dit is 65 procent van de bijdrageplichtigen. Van deze eigenaren heeft 72 procent (141) voorgestemd en 28 procent (54) tegen. Ook is de gezamenlijke WOZ-waarde van de voorstemmers hoger dan die van de tegenstemmers. Daarmee is er volgens de Wet BIZ sprake van voldoende draagvlak om de BIZ daadwerkelijk in te stellen.

Investeren in een aantrekkelijke binnenstad
De BIZ wordt in eerste instantie ingevoerd voor een periode van 3 jaar. Jaarlijks brengt de BIZ circa Euro 130.000,- op. De belangrijkste motieven van de BIZ zijn de samenwerking met andere partijen in de binnenstad te intensiveren en tegelijkertijd bij te dragen aan de forse ambities in het kernwinkelgebied. Door een BIZ gaan alle vastgoedeigenaren in het kernwinkelgebied, net als de ondernemers, hun steentje bijdragen aan het versterken van de economische ontwikkeling en de ruimtelijke kwaliteit van de binnenstad. Noodzakelijk om de volgende stap te kunnen zetten en de Tilburgse binnenstad te blijven ontwikkelen.

Opstellen jaarplan de eerste stap
De komende maanden gaat het BIZ-bestuur met het jaarplan voor 2018 aan de slag. “Dat doen we in nauwe samenwerking met het Binnenstad Management Tilburg”, aldus Margreet Rijnsburger. “In het jaarplan komen de projecten te staan die bijdragen aan het behalen van de doelstellingen van de BIZ”. Die doelstellingen zijn:

  • de binnenstad van Tilburg en hierbij in het bijzonder het kernwinkelgebied (meer) op de kaart te zetten als aantrekkelijk winkelgebied;
  • waardering te vergroten van de totale beleving van de consument. Van oriëntatie (online) via het verblijf in het winkelgebied tot en met uiteindelijk het thuiskomen na verblijf;
  • de binding van de inwoners van Tilburg voor niet-dagelijkse producten te vergroten;
  • meer bezoekers te trekken vanuit de regio buiten Tilburg.

Wat is een BIZ?
Een Bedrijven Investeringszone (kortweg BIZ) is een afgebakend gebied, zoals een winkelstraat, winkelgebied of bedrijventerrein. Binnen dit gebied hebben de commerciële vastgoedeigenaren ervoor gekozen om gezamenlijk te investeren in de kwaliteit en beleving van de omgeving van hun onderneming en/of pand. Een BIZ heeft een verplichtend karakter, dat onder meer zorgt voor concrete projecten, continuïteit en professionaliteit. Het wordt echter pas verplicht indien het merendeel van de vastgoedeigenaren heeft aangegeven voor een BIZ te zijn.


Redactie WijZijnTilburg12 september 2017
21432835_1215783011856936_7549545515942058638_n.jpg

3min

Sinds 2012 vliegt het Tilburgse kunstproject Human Rights Tattoo de wereld over om de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens letter voor letter op 6773 mensen wereldwijd te tatoeëren. Tijd om terug te keren naar de thuishaven met een koffer vol verhalen. Tenslotte is nergens ter wereld de ‘Human Rights Tattoo dichtheid’ zo hoog als in Tilburg.

Sander van Bussel, Tilburg Cowboy en de bedenker van Human Rights Tattoo, neemt je tijdens de salon mee op reis over de wereld, waar je kennis maakt met de Human Rights Tattoo community; studenten, advocaten, vluchtelingen, activisten, mensen uit de LGBT-community, politici etc. Uiteraard komen ook de Tilburgers aan het woord tijdens de salon om over de impact van hun Human Rights Tattoo te vertellen.

Premiere mini-docu LGBT in Moscow
Filmmaker Kim Vreys reisde met Human Rights Tattoo mee naar Rusland om een mini-documentaire te maken over LGBT rechten in Rusland. In de documentaire maak je kennis met jonge Russische activisten die een Human Rights Tattoo laten zetten als een vorm van protest en verbondenheid met de wereld.

Meet your Tattoo Family!
Human Rights Tattoo roept iedereen met een Human Rights Tattoo op om Zondagmiddag 17 september om 15.30 bij elkaar te komen bij de Wall of Rights op de Heuvel, Tilburg voor een groepsfoto. The Wall of Rights is een rondreizende tentoonstelling waarin de eerste helft van de Universele Verklaring voor de Rechten van de Mens in tattoos te lezen is. De Wall of Rights is nog tot en met 6 oktober in Tilburg te zien.

Programma
15.30 uur Groepsfoto bij Wall of Rights (Heuvelplein)
16.00 uur Human Rights Tattoo Salon bij De NWE Vorst
17.00 uur Borrel