Jeruzalem-1024x768.jpg

7min

Vanuit een prachtig, modern kantoor in het hartje van Tilburg wordt het wijnbedrijf Puklavec Family Wines al jaren gerund door Tatjana Puklavec en haar man Jan-Willem. Een bedrijf van grote omvang, met gigantische wijngaarden in het noordoosten Slovenië. Het bedrijf is ooit mede opgericht door de grootvader van Tatjana.

Martin Puklavec, de grootvader van Tatjana, is medeoprichter van het wijnbedrijf. In de jaren ’50 nam hij samen met anderen het initiatief om een grote gemeenschappelijke wijnkelder te bouwen. Deze kelder is in een grote berg gebouwd, bestaande uit acht verdiepingen. “Boven komen de druiven aan en beneden vindt het ‘bottelen’ plaats. Dat is fijn voor het sap van de druif, want daardoor transporteer je hem op een zachte manier door de kelder”, vertelt Tatjana. Ze legt uit: “Je pompt op deze manier geen wijn door de kelder maar je laat hem bij wijze van spreken vloeien. Wijn is een fragiel product en door dit productieproces wordt de kwaliteit gewaarborgd. ”

Puklavec

Slovenië. Dit is het land waar het bedrijf haar roots vindt. In het plaatsje Ormož, in het noordoosten van Slovenië bevindt zich de 1100 hectare aan wijngaarden en de kelder van Puklavec Family Wines. “Albanië en Slovenië worden aangewezen als de oudste wijn producerende landen in de wereld, hier wordt al meer dan 2400 jaar wijn gemaakt” vertelt Jan-Willem. Het klimaat in Slovenië is ideaal voor de productie van wijn. Volgens Jan-Willem weten de echte kenners in het vak dit ook, maar is dit door de jaren heen vergeten doordat landen als Frankrijk en Italië de aandacht kregen.

Jan-Willem vertelt: “Tijdens onze reis naar Slovenië jaren geleden zijn we gaan kijken bij het wijnbedrijf, en daar waren we erg van onder de indruk. We kwamen thuis in Nederland en zeiden tegen elkaar: dit is toch een prachtig verhaal, jammer dat we daar eigenlijk niks mee doen.” Door het gebrek aan kennis van wijn is het idee toen verwaterd. Tot jaren later, in 2008, toen Tatjana’s vader Vladimir werd gebeld door een oude schoolvriend. De aandelen van de coöperatie stonden te koop, en Vladimir werd gevraagd of hij interesse had om het bedrijf terug in de familie te brengen. Jan-Willem vertelt: “Vladimir was 65 jaar toen hem dat gevraagd werd. Hij zat dicht tegen zijn pensioen aan en zag het niet zitten om met een nieuw bedrijf aan de slag te gaan.”

Twee weken later begon het toch te kriebelen. “Mijn vader is een emotionele ondernemer”, zegt Tatjana. Hij kreeg uiteindelijk toch interesse om het bedrijf weer terug in de handen van de familie te brengen. Dit onder de voorwaarde dat Tatjana en Jan- Willem de sales en marketing op zich zouden nemen voor de exportmarkt. ‘Ik had toen 10 jaar marketingervaring en Jan-Willem 15 jaar designervaring. We hadden echter beide geen kennis van de wijnmarkt’, zegt Tatjana. ‘Behalve dat we graag wijn dronken’, vult Jan-Willem lachend aan.

Beide hebben in het verleden veel voor andere merken en producten over strategieën en positionering nagedacht. Ze besloten om met deze kennis de uitdaging aan te gaan. “Plotseling hadden wij 2 kelders, 5 miljoen liter wijn en totaal geen flauw idee wat we daar mee moesten”, grinnikt Tatjana. Ze hebben eerst een jonge wijnmaker en een Master of Wine ingehuurd, dat zijn mensen die heel veel verstand van wijn hebben. Die hebben samen naar de kwaliteit gekeken en ook bepaald wat de stijl moest zijn.

Jan-Willem en Tatjana zijn daarna samen naar veel wijnbeurzen en seminars gegaan om meer kennis op te doen. Wat hun opviel was dat er een stoffig imago rondom de wijnindustrie hing. Ze wilden op basis hiervan het bedrijf gaan positioneren als een omarmend en fris bedrijf. “We wilden de wijnwereld gaan veroveren”, zegt Tatjana. “Redelijk naïef” vult Jan-Willem aan. In 2010 gingen ze met het bedrijf naar hun allereerste beurs in Amsterdam. Ze sprongen eruit tussen alle doffe en grijze stands met hun kleurrijke flessen en vernieuwende smaak. Tatjana zegt: “Iedereen was super enthousiast. We kregen te horen dat het een goed concept was en dat onze wijnen erg lekker smaakten.” ‘Eindelijk iets nieuws uit de oude wereld’ was een van de vele complimenten die ze na de beurs kregen.

“We hebben voor nu een hele duidelijke focus; Slovenië, Kroatië en Nederland” legt Tatjana uit. Dit zijn de drie hoofdmarkten waar Puklavec zich op richt. Daarnaast zijn ze ook aan het uitbreiden naar Engeland, Polen, Duitsland en Brazilië. De reden waarom de marketing en sales van Puklavec Family Wines vanuit Tilburg wordt uitgevoerd is omdat Jan-Willem een rasechte Tilburger is. “Ik krijg Jan-Willem nooit uit Tilburg. Geloof me, ik heb het geprobeerd”, lacht Tatjana.

Jan-Willem legt uit “Je merkt dat wanneer je vanuit het land opereert waar je de handel ook naartoe wilt brengen, je sneller resultaat ziet.” Jan-Willem en Tatjana kennen de markt en de doelgroep, dus kunnen hier veel beter op anticiperen dan wanneer ze dit vanuit een ander land zouden doen. Zij proberen dan ook zelf actief te zijn in de overige landen waar ze hun wijnen naartoe brengen.

Puklavec

Inmiddels loopt het als een trein. In Goede Tijden Slechte Tijden en Nieuwe tijden zijn de wijnen van Puklavec te zien in de bar. Puklavec heeft al diverse internationale prijzen gewonnen en hun wijnen zijn in supermarkten over de hele wereld te vinden.

“We zijn erg ambitieus en willen nog veel meer bereiken met ons bedrijf” zegt Tatjana. “Soms iets teveel” lacht Jan-Willem. “Vanuit Tilburg de wereld veroveren, dat is ons doel”.


The-Boy-Next-Door-1024x683.jpg

5min

The Boy Next Door, oftewel Lex van Berkel, is een DJ uit Tilburg die hard op weg is naar een grote carrière. Met optredens op Paaspop en talloze downloads van zijn remixen is Lex momenteel bezig met zijn, naar eigen zeggen, hoogtepunt in zijn DJ carrière tot nu toe.

The Boy Next Door’s laatste creatie, in samenwerking met Jody Bernal en Fresh Coast, wordt namelijk uitgebracht door Spinnin’ Records, een van de grootste platenlabels in Nederland, en misschien zelfs ter wereld, op het gebied van dancemuziek. Spinnin’ records heeft platen uitgebracht van onder andere Afrojack, Nicky Romero en Martin Garrix. The Boy Next Door mag zich vanaf morgen dus toevoegen aan dit prestigieuze rijtje.

Lex is zijn hele leven al geïnteresseerd geweest in de muziek. De interesse in de DJ-scene begon toen hij de DJ speelde in een eindmusical op de basisschool. Hij merkte dat hij het leuk vond om in het middelpunt van de belangstelling te staan en begon al snel met draaien op kinderfeestjes en kleine partijen. Na vele feestjes is Lex begonnen met draaien in verschillende kroegen in Tilburg. Na een aantal kroegen werd Café Philip zijn vaste adres, waar hij terecht kwam via zijn buurman, Hans. Hier komt overigens ook zijn artiestennaam vandaan. Doordat hij vooral bekend was als “de buurjongen van Hans..” besloot hij om voortaan als The Boy Next Door zijn carrière voor te zetten.

The Boy Next Door

Door vele uren te investeren in het draaien heeft Lex zichzelf door de jaren heen steeds meer aangeleerd. Daarnaast heeft hij eindeloos naar tutorials op YouTube gekeken en heeft hij uiteindelijk de kennis opgedaan om een eigen track te maken samen met Jody Bernal en Fresh Coast.

Deze track is niet helemaal zonder moeite tot stand gekomen. Lex had namelijk een “bootleg” gemaakt van een bestaand lied. Een bootleg houdt in dat er een andere beat onder een bestaand nummer wordt gegooid. Deze bootleg had hij op een gratis download website gegooid die vervolgens werd opgepakt door iemand van Spinnin’ Records. Zij zagen wel potentie in deze versie maar dan moesten de originele delen uit het nummer verwijderd worden en opnieuw worden opgenomen. Linda Gommers van BDMNR, de manager van Lex, vertelt dat Spinnin’ Records het als erg moeilijk bestempelde om de delen van de track opnieuw op te nemen. “Als je tegen mij zegt dat iets bijna onmogelijk is, dan raak ik alleen maar meer gedreven om het te doen. En dat was voor Lex hetzelfde geval” legt Linda uit.

Samen hebben zij met behulp van diverse instrumenten de samples van de track opnieuw opgenomen. Linda vertelt: “We wilden nog graag een Spaanstalige zanger hebben die zou gaan zingen op de track”. Zij is toen op zoek gegaan via social media en kwam via iemand in contact met Jody Bernal. Hij was erg enthousiast en is kort daarna langs gekomen om vervolgens alles in één middag op te nemen.

Er is inmiddels ook al een videoclip opgenomen en Spinnin Records heeft een aantal weken geleden een klein stukje van het nummer op Facebook gepubliceerd, zonder de artiesten te melden. Zij doen dit vaak om te kijken hoe er op een nieuw nummer gereageerd wordt. Binnen een korte tijd was de video al 35 duizend keer bekeken met talloze reacties van mensen die meer wilden horen van het nummer.

Vanaf vandaag is dat dus mogelijk. Het lied ‘La Colegiala’ was gisteren al in het ‘Maak ’t of Kraak ’t programma van Radio 538 en is vanaf vandaag overal te horen!


Festival-Mundial1-1-1024x682.jpg

4min

Naar welk toilet ga je wanneer je jezelf niet helemaal man of vrouw voelt? Het tweedaagse festival Mundial in Tilburg plaatst dit jaar als eerste festival in Nederland genderneutrale toiletten op zijn terrein. ‘Het zou overal aandacht moeten krijgen, maar als het ergens moet beginnen, dan is dat op Mundial’ aldus de organisatie van Mundial.

Het onderwerp interseksualiteit, ook wel transgender genoemd, zie je de laatste jaren steeds vaker in de media. Mensen zijn steeds opener over dit onderwerp en durven er meer over te praten. De toiletten staan vaak in het middelpunt van de discussie, omdat ze symbool staan voor de transgenderrechten. Het laat zien hoe iemand zich letterlijk en figuurlijk niet thuis kan voelen in de bestaande hokjes.

Dit viel ook op bij de organisatie van Mundial. Patrick Kokx, die de leiding heeft over de organisatie van het festival, wilde iets voor hen betekenen. ‘Mensen hebben er soms last van dat ze zich niet thuis voelen op bepaalde plekken. Nu het zo’n actueel onderwerp is, vonden wij dit een goed moment om hier iets aan te gaan doen’ vertelt Patrick.

Het festival staat bekend als een plek waar veel mensen uit diverse groepen en culturen op af komen. Met hun muziek laten ze een mix van invloeden van over de hele wereld horen en het eten, dat er in overvloed te vinden is, komt ook vanuit alle hoeken van de wereld; van een lekkere frikandel tot de smakelijkste curry. Mundial is het eerste festival dat aandacht besteedt aan de genderneutrale toiletten. ‘Dit zou overal moeten komen en we hopen ook dat andere plekken of festivals ons voorbeeld zullen volgen. Maar ik denk ook dat Mundial dé uitgerekende plek is om ermee te beginnen. Er zijn hier zo veel verschillende mensen. Ons motto is daarom ook: Iedereen is welkom. En als iedereen welkom is, moet ook iedereen zich fijn voelen op ons terrein. Dat laten we met dit statement nog een keertje zien’, aldus Kokx.

In andere steden wordt nu ook geëxperimenteerd met toiletten. Zo is op het gemeentehuis in Utrecht een neutraal toilet geplaatst. Toch ontstaat ook hierover snel discussie tussen transgenders. Zij voelen zich alsnog in een hokje geplaatst doordat er een apart toilet voor hen is. De oplossing van Mundial hiervoor is simpel: ‘We gaan dit jaar alle toiletten genderneutraal maken. Dat is natuurlijk ook heel simpel te doen; we halen gewoon alle mannen- en vrouwentekentjes van de deuren af en zorgen gedurende de dagen dat de toiletten regelmatig schoon worden gemaakt. Dan heb je als het ware al genderneutrale toiletten’ aldus Patrick.

 

Festival Mundial vindt dit weekend plaats in de Spoorzone. Op zaterdag kun je van 13:00 tot 01:00 uur genieten van het festival en op zondag van 13:00 tot 23:00 uur. Meer informatie vind je op www.festivalmundial.nl

Festival Mundial

 


Bierfestival2016_JVF_028-1024x829.jpg

2min

Op zondag 25 juni vindt voor de twaalfde maal het T DRINKS Tilburgs Bierfestival plaats. Ook dit jaar is het festival weer op de Heuvel, waar 26 brouwers uit binnen- én buitenland hun lekkerste bieren laten proeven.

Nieuw op het festival dit jaar zijn onder meer de Italiaanse brouwers van White Pony, het Hongaarse Balkezes, het Belgische L’Arrogante en De Laatste Drinker (beiden uit Gent), De Poes, Hooglander, De Twee Knaapjes en Big Belly Brewery. Ook bekende gezichten zoals KraftBier, LOC Brewery, ReuzenBieren, The Sisters, De Witte Leeuw en Klein Duimpje zijn weer aanwezig.

Slijterij T DRINKS, gevestigd aan de Heuvelring en sinds jaar en dag gespecialiseerd in speciaalbier, organiseert het festival inmiddels voor de twaalfde keer. Annie van Bergen van T DRINKS: “Het is prachtig om te zien hoe speciaalbier een vaste plek heeft gevonden in de harten van vele liefhebbers. Wij helpen hen graag om nieuwe smaken te ontdekken en andere brouwsels te proeven. Ons jaarlijkse festival helpt daarbij, maar in onze winkel zelf staan we ook iedereen graag te woord.” T DRINKS heeft een doorlopend wisselend assortiment van om en nabij de 600 bieren. De winkel is tijdens het festival ook gewoon geopend.

T DRINKS zelf heeft ook een stand, waar elk uur een proeverij wordt gegeven met unieke bieren, waarvan de oplage beperkt is. Puur Mercure, Café Karel en The Talk zorgen dit jaar voor fijne food traktaties.

Wanneer en hoe
Het Tilburgs Bierfestival werkt nog steeds volgens hetzelfde beproefde recept: de toegang is gratis. Je koopt gewoon een statiegeld glas en muntjes. Met deze muntjes kun je je glas telkens opnieuw laten vullen bij één van de deelnemende brouwerijen.

Het T DRINKS Tilburgs Bierfestival 2017 vindt plaats op zondag 25 juni van 13:00 tot 18:30 uur op het Heuvelplein.

Voor meer informatie kun je terecht op www.tilburgsbierfestival.nl.

Afbeelding: Jeroen Vos Fotograaf
http://jeroenvosfotograaf.nl


Vaderdag.jpg

4min

Zondag is het Vaderdag. Nog niet zo lang geleden hebben we alle moeders mogen verwennen tijdens Moederdag. Aanstaande zondag is het de beurt om ‘ons pap’ letterlijk en figuurlijk in het zonnetje te zetten. Het wordt heerlijk weer dus neem je vader mee op pad! Dit kun je op verschillende plekken in Tilburg doen. Wij hebben een overzicht gemaakt van de leukste activiteiten voor Vaderdag. 

Brunch bij Anvers
Neem je vader zondag mee naar Anvers en trakteer hem op een uitgebreide Vaderdag brunch. De brunch is van 11:00 uur tot 14:00 uur en alleen op reservering. Geniet van een glaasje jus d’orange, luxe broodjes, een gebakken eitje, vleeswaren en nog veel meer tijdens deze brunch! De kosten zijn €19,25 per persoon en reserveren is nodig. Dit kan via 013-583 35 33 of via www.anvers.nl/reserveren.

Rondleiding en proeverij bij KraftBier
Iedere derde zondagmiddag van de maandag verzorgt KraftBier rondleidingen in de brouwerij aan de Spoorlaan 350. Laat Vaderdag nou ook op een derde zondag van de maand vallen! Mooie gelegenheid om je vader eens mee te nemen. Tijdens de rondleiding zie, ruik en proef je hoe ambachtelijk Tilburgs bier wordt gebrouwen. De proeverij vindt plaats in het horecagedeelte en wordt begeleid door een hapje. De kosten zijn €17,50 per persoon en reserveren kan via http://kraftbier.nl/reserveren.

High-Beer bij Nieuwland
Trakteer je vader op een High-Beer bij lunchcafé Nieuwland. Vanaf 15:00 uur ben je welkom om te genieten van 3 verschillende biertjes (keuze uit 7 die worden toegelicht) en een borrelplank bestaande uit verschillende huisgemaakte dips, olijven, hammen en nog veel meer lekkers. De prijs is €19,75 per persoon en reserveren is noodzakelijk. Dit kan via 013-7851543.

Whiskey te Water in de Piushaven
Is je vader meer een whiskey liefhebber? Dan is deze whiskey vaart over het watergebied rond de Piushaven het ideale Vaderdag cadeau. Terwijl de schipper je alles vertelt over de wetenswaardigheden van de Piushaven, presenteert de whisky-host Fred Blans jullie 6 verrassende whisky’s. Je krijgt uitleg over wat je ruikt, ziet en proeft. Ook het verhaal over de productie van whisky wordt verteld. Tevens wordt voor passende hapjes gezorgd. De vaart is van 15:00 tot 17:00 uur en de kosten zijn €29,50 per persoon. Reserveren kan via fredblans@gmail.com of 06-81164382 (na 18:00 uur).

Vaderdag BBQ bij Eethuis Twintig
Met 29 graden wordt het zondag perfect weer om te barbecueën. Eethuis Twintig heeft speciaal voor Vaderdag een BBQ georganiseerd. Alle vaders krijgen als ontvangst een feestelijk drankje om vervolgens te genieten van het vlees dat op de rokende barbecues wordt gelegd door de koks. Er zijn allerlei soorten vlees zoals pulled pork van het Livarvarken, lamskoteletten, buikspek en ribeye. Ook is er een ruime keuze uit vis en vegetarische gerechten. Vanaf 16:00 uur ben je welkom en de kosten zijn €25,- per persoon. Reserveren kan via http://www.eethuistwintig.nl/reserveren of 013-5914906.

Boemelbeach bij Theater de Boemel
Het wordt zondag 29 graden! Een mooie gelegenheid om in zomerse sferen te genieten van livemuziek. Neem je vader mee naar Theater de Boemel, waar een vierdaagse ‘BoemelBeach’ is. Op zondag is de bar vanaf 14:30 uur geopend en vanaf 16:15 uur is er een live optreden van Baxter. Voor meer informatie over het evenement kun je terecht op https://www.theaterdeboemel.nl/programma.


Dinner-in-the-Sky.jpg

2min

Er is dit jaar iets heel spectaculairs toegevoegd aan de Tilburgse kermis. Op Roze Maandag kun je namelijk op 50 meter hoogte genieten van een 5-gangen diner, bereid door Auberge du Bonheur chef kok Ralph Blaakenburg. Na 11 jaar en bezoeken aan meer dan vijftig landen en zo’n 1.000 evenementen, van Parijs over Sydney, Kaapstad, Londen en São Paulo tot Las Vegas is Dinner in the Sky nu te vinden in Tilburg.

Geniet van het adembenemende uitzicht van de kermis terwijl de gerechten voor je neus bereid worden en de bijpassende wijnen en overige dranken geschonken worden. Na 1,5 uur wordt de tafel weer langzaam naar de grond gebracht. Heb je snel last van hoogtevrees? Dan kan je dit maar beter even overslaan. Je zweeft namelijk hoog in de lucht en wat beweging is onvermijdelijk. Uiteraard worden alle gasten wel goed vastgezet met verschillende riemen in een ruime stoel.

Er zijn gedurende de dag 4 rondes: lunch van 13:15 tot 15:15 uur, early dinner van 15:30 tot 17:30 uur, dinner van 17:45 tot 19:45 uur en late dinner van 20:00 tot 22:00 uur.

Wil jij deze spectaculaire ervaring zelf mee maken? Dan kan je voor meer informatie en reserveringen op de website van de Bonheur groep terecht.

 

 

 

 


Volkslied.jpg

4min

De naam Piet Heerkens zal je niet zo veel zeggen, maar wat als ik je vertel dat hij de schrijver is van het Tilburgse volkslied? Even kort iets over deze beste man. Piet Heerkens is geboren in 1897 in Tilburg. Hij werd opgeleid als missionaris en is in 1927 tot priester gewijd. Heerkens heeft in zijn leven veel geschreven; van kinderboeken tot verhalen met God daarin centraal. Zijn meesterwerk was toch wel het Tilburgse volkslied (dat mag ik als Tilburger wel stellen toch?). Dit lied werd voor het eerst gepubliceerd in zijn eerste bundel met verzen in het Tilburgs en Brabants dialect, ‘D’n örgel’.

Piet Heerkens

Het Tilburgse volkslied werd door Heerkens geschreven in 1938 en telde toendertijd twee coupletten. Tegenwoordig, zoals wij het nu nog steeds uit volle borst meezingen, kent het volkslied drie coupletten. En daar zit een best wel grappig verhaal achter. Van het televisieprogramma ‘Die Musik kommt…’ werd bij uitzondering één Nederlandse show gemaakt. Voor deze show werd het Tilburgse mannenkoor ‘La Renaissance’ gevraagd en zij kozen het Tilburgse volkslied als lied dat gezongen ging worden. Alleen waren twee coupletten wel wat aan de korte kant voor dit moment in de spotlight. Daarom werd aan Jos Biesen, één van de leden van het koor, gevraagd om een derde couplet te schrijven. En dat couplet is er sindsdien aan vast blijven hangen.

Overigens is dit lied nooit bestempeld als officieel volkslied. Dus door sommigen Tilbo’s wordt het lied ‘Hertog Jan’ of het beroemde ‘Brabant’ van Guus Meeuwis meer gezien als het échte Tilburgse Volkslied. Hoe dan ook, het lied van Piet Heerkens zal altijd een speciaal plekje hebben in de harten van vele Tilburgers.

Den Örgel

‘k Zie oe daor zo gère ligge,
Tilburg, waor ‘k geboore ben,
Mee oe kerken, oe febrieke,
Waor ik iedere lijn van ken.
‘k Zie zo gèren al die toorens,
mee d’r kruise fier in top,
’t blauw deurboore naost de schaawe
mee d’r pluimen om d’r kop.

Want de toorens van oe kerken
En oe schaawe zinge schôôn,
Zinge men van bidden en werke,
Lieve liekes zonder tôôn.
Deurom zie ‘k oe daor gère,
Tilburg, waor ‘k geboore ben,
Mee oe kerken, oe febrieke,
Waor ik iedere lijn van ken.

Tilburg dè ge zô meut blève
Tilburg waor ‘k gebore ben
‘k zal dan zinge hil m’n lève
liekes die ik van oe ken.
‘k Heb van jouw veul schône dinge
hil m’n hart aon oe verpaand.
‘k Zal van jou dus blève zinge
Tilburg Schôônste stad van ’t laand
‘k Zal van jou dus blève zinge
Tilburg Schôônste stad van ’t laand

Door: Renée de Kruif


Hondenpoep-opruimen-Kromhoutpark-1024x576.jpg

1min

Hondenpoep. Je hoeft nog geen tien meter te lopen of je ziet het ergens liggen. In een park (waar je net lekker je picknickkleed uit wil slaan), op straat en zelfs voor je voordeur. Het ligt o-ve-ral. Hoog tijd dus voor ludieke borden die duidelijk maken dat hondenstront opgeruimd moet worden. Natuurlijk geheel in Tilburg stijl.

“Gij haawt van oewen hond? Rèùm dan op die stront!”, valt op de borden in het Tilburgse Kromhoutpark te lezen. Met de knalgele oproep hoopt de gemeente Tilburg dat de boodschap overkomt. Of hondeneigenaren de uitwerpselen van hun viervoeter alsjeblieft op willen ruimen.

Da’s duidelijke taal. Nu kijken of het werkt.

Door: Karen Luiken