STRIJD OM LOKALE OMROEP NOG NIET GESTREDEN

vstilburg
Het zijn heftige tijden in het medialandschap van onze stad. "Omroep Tilburg trekt aan het langste eind voor de zendmachtiging voor de komende vijf jaar. Burgemeester en Wethouders geven de huidige omroep althans de voorkeur boven opponent ‘Dit is Tilburg’," viel twee weken geleden te lezen in het Brabants Dagblad, maar de race is nog niet gelopen. "B&W beslist helemaal niet, ze geven enkel advies aan de gemeenteraad. En die beslist volgende maand pas. Hopelijk voor ambitie, betere inhoud en samenwerkingen. Het kán beter, het móet beter!" zegt voorzitter Martijn Planken van de stichting Dit Is Tilburg (DIT). Het finale besluit over de nieuwe machtiging is, na advies van de gemeenteraad, uiteindelijk aan het Commissariaat voor de media.

Elke gemeente in Nederland mag maar één lokale omroep hebben. Omroep Tilburg heeft al jaren lang de zendlicentie voor onze stad, maar heeft nu dus concurrentie van ‘Dit is Tilburg’. De stichting erachter, Publieke Lokale Media Instelling Hart van Brabant, heeft een aanvraag voor een machtiging ingediend bij het Commissariaat voor de Media.

Sinds maart 2007 zendt Omroep Tilburg haar uitzendingen uit via radio en televisie, toen nog onder de noemer LOTT, Lokale Omroep Tilburg Totaal. Het is lang onstuimig geweest binnen de media-organisatie. Het voltallige bestuur van de omroep trad al eens af en zo volgden Ton Verlind (met Frans Slangen) (KRO), Annabelle Adam Verkerk (Fontys), Marko Wetzer (Fontys) en Ron Schuurkens (Brabant10 en KermisTV) elkaar in hoog tempo op als directie. Steeds beloofden ze slechts één ding: kwaliteitsverbetering. Pieter Bon is per 1 januari 2019 de nieuwe bestuursvoorzitter van Omroep Tilburg. Hij volgt Erik Kamps op. Volgens hem zijn kwaliteit, innovatie, partners in media én burgerjournalistiek de kernwoorden voor de periode 2019-2021. Maar volgens Dit Is Tilburg hebben ze hun kruit allang verschoten. “Het kan én moet echt anders, Tilburg heeft een omroep nodig met ambitie en betrokkenheid.”

Foto: Screenshot van voorzitter Pieter Bon in zijn programma Raad & Daad © Omroep Tilburg

Pieter Bon, voorzitter van Omroep Tilburg, zegt tegen Brabants Dagblad dat het iedereen vrij is om een aanvraag voor een licentie aan te vragen. Hij schrikt niet. ,,Wij hebben niet het alleenrecht. Dit houdt ons scherp. We zijn klaar voor de toekomst en hebben een beleidsplan met ons perspectief bij het Commissariaat ingediend.” Bon zegt geïnteresseerd te zijn in samenwerking met partijen in de stad. Maar eerder wees Bon partijen zoals KruikenTV, Wij Zijn Tilburg en KermisFM al de deur. Een nieuwe poging om beide partijen te laten fuseren is dan ook mislukt. Het is zelfs niet tot eengezamenlijk gesprek gekomen. Omroep Tilburg wilde dat alleen onder voorwaarden aangaan, Dit is Tilburg (DIT) stelt dat de visies van beide omroepen onverenigbaar zijn.

DIT stoort zich aan de actualiteit en de inhoud van de zender. “Bij de grote brand op industrieterrein Kraaiven in september, duurde het ruim 15 uur voordat er bij de lokale omroep iets over gebracht werd. Ook de intocht van Sinterklaas van Sint Nicolaas Comité Tilburg is wéér niet live te volgen via de huidige lokale omroep.” De kermis, Meimarkt, Festival van het Levenslied, kerst, Tilburg Zingt, sport zoals Willem II en de trappers en carnaval laten ze ook grotendeels links liggen. En als ze er al aandacht aan besteden, maken ze zichzelf er gemakkelijk vanaf met een klein nieuwsbericht vaak pas dagen na het evenement. Uit het afgelopen burgeronderzoek onder Tilburgse inwoners komt de lokale omroep niet eens meer voor. Grote commerciële evenementen welke de stad tekenen, bedrijven die onze stad een grote speler maken of bijvoorbeeld KermisFM schuwen ze ook, bang voor represailles van het Commissariaat voor de Media doordat er mogelijk commerciële uitingen in beeld komen. “Er wordt veel georganiseerd in Tilburg, maar dat geluid is te weinig te horen bij Omroep Tilburg”, zegt Planken in de Brabantse krant. “Wij willen die levendigheid zichtbaar maken. Denk aan Tilburg Ten Miles, maar ook carnaval en de kermis van de omliggende dorpen.”

In het burgeronderzoek uit 2018 komt de lokale omroep niet voor als informatievoorziening.

De nieuwe omroep DIT wil daarom de samenwerking opzoeken in de stad en de dorpen die bij de gemeente horen. “Er gebeuren in de stad zoveel gave dingen waar mensen nog nooit van gehoord hebben”, zegt voorzitter Martijn Planken van de stichting. “‘Dit Is Tilburg’ zoekt de samenwerking op. Mensen en organisaties uit de samenleving weten zoveel meer dan een klein clubje op een redactie. We willen zoveel mogelijk grote evenementen in beeld brengen, maar ook de kleine, unieke verhaaltjes uit de wijken een plek geven. We willen laten zien waarin wij verschillen van de huidige lokale omroep. Volgende maand beslist de gemeenteraad welke organisatie het moet worden.” Ze hebben een uitgebreid beleidsplan gemaakt, maar merken dat ze toch iets duidelijker uit moet dragen wat de ambities zijn, vandaar dat ze nu hun plannen ook op social media aan de man proberen te brengen.

“Het kan ook gewoon echt beter. Wij hebben Kermis FM opgezet en dat bewijst al 11 jaar lang dat het beter kan. Daarnaast hebben we een heel groot netwerk met mediamakers om ons heen die bij allerlei lokale, regionale en landelijke zenders werken. En zelf hebben we ook ervaring bij grote media-organisaties. Dus ik denk dat de gemeente zo’n kans om dat netwerk te activeren niet moet laten liggen.” De voorkeur van het college ligt momenteel bij Omroep Tilburg, DIT verkeert volgens B en W nog in een te experimentele voorbereidende fase. Maar wij zijn toch de stad van het rauwe en experimentele? Tijd voor een frisse wind, want nieuw spijs doet eten.

 

Tim Frenken

Vlogger en blogger. Bevat hoge mate van zelfspot en ironie en is daarnaast vaak radicaal positief en ongenuanceerd. Trotse inwoner van de stad en lokaal nationalistisch. Is geïmporteerd in 2011, nu niet meer weg te krijgen. Helaas.